COACH LOGIN
Barbell-Shrug

Barbell Shrug

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Barbell Shrug is een oefening vooral gericht op het trainen van de trapezius en dan voornamelijk het bovenste gedeelte. Deze oefening wordt uitgevoerd met behulp van een barbell.

Barbell Shrug

  • Primaire spiergroep: Trapezius
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Uitvoering Barbell Shrug

  1. Ga met de benen op heupbreedte staan en pak de barbell voorlangs vast iets breder dan schouderbreedte (bovenhandse grip).
  2. De barbell rust met gestrekte armen tegen de bovenbenen.
  3. Breng nu de barbell omhoog door de schouders naar boven te bewegen (armen blijven gestrekt). Alsof je uit wilt beelden dat je iets niet weet (schouders ophalen).
  4. De rug blijft recht tijdens de gehele oefening (span de buikspieren aan).
  5. Laat de schouders nu geconcentreerd weer naar beneden zakken.
  6. En herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Barbell Shrug techniek

Wanneer je deze oefening uitvoert met een zwaar beladen gewicht, dan is het vaak veiliger om met één hand de barbell in een onderhandse greep vast te pakken en de andere hand in een bovenhandse greep. Probeer wel iedere set van handpositie te wisselen zodat de Trapezius in balans wordt getraind.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat