COACH LOGIN
Cable Bent Over Raise

Cable Bent Over Raise

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Cable Bent Over Raise is een oefening die zich vooral richt op het trainen van de schouders en dan met name het achterste hoofd (Scapular) van de schouderspieren. Deze oefening lijkt op de Rear Deltoid Cable Raise alleen wordt deze oefening voorover gebogen uitgevoerd in plaats van rechtopstaand.

Cable Bent Over Raise

  • Primaire spiergroep: Schouders
  • Secundaire spiergroep: Trapezius en Rhomboids
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

De Schouders Deltoid

De Schouderspier bestaat uit 3 verschillende hoofden. Er is een Clavicular (voorste) hoofd een Acromial (middelste) hoofd en een Scapular (achterste) hoofd.
De voornaamste functie van het voorste hoofd (Clavicular) is het voorwaarts kantelen van de arm en het naar binnen draaien van de arm.
De voornaamste functie van het middelste hoofd (Acromial) is abductie van de arm oftewel het zijwaarts naar boven brengen van de arm tot 90 graden.
De voornaamste functie van het achterste hoofd (Scapular) is het achterwaarts kantelen van de arm en het naar buiten draaien van de arm.

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Rhomboids (major & minor)

De Rhomboids liggen diep onder de Trapezius en zorgen voor het terugtrekken van het schouderblad naar achteren en het omhoog trekken van de schouderbladen. De Major is groter dan de Minor en bevind zich inferior (onder) de Minor.

Uitvoering Cable Bent Over Raise

  1. Ga tussen twee kabelmachines instaan en maak twee handvatten vast onderaan beide katrollen.
  2. Voeten staan op heupbreedte en de knieën zijn iets gebogen. Pak de handvatten vast en buig voorover. De kabels zijn gekruist.
  3. Breng de armen naar een horizontale positie.
  4. Laat de armen gecontroleerd weer naar beneden zakken.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Cable Bent Over Raise techniek

Deze oefening is erg goed voor mensen die vaak de nadruk leggen op het trainen van de borst, waardoor de schouderbladen naar voren worden gekanteld. Niet alleen het achterste deel van de schouderspier wordt getraind, maar ook de Trapezius en de Rhomboids worden getraind en deze spieren kantelen het schouderblad naar achteren. Deze oefening kan ook rechtop staand worden uitgevoerd (Rear Deltoid Cable Raise).

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat