COACH LOGIN
Cable Crunch

Cable Crunches

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Cable Crunch is een oefening voor de rechte buikspier (Rectus Abdominis) en wordt uigevoerd met behulp van een kabelmachine. Daarnaast wordt als bevestigingsstuk vaak een EZ-bar of een touw gebruikt om de oefening uit te voeren.

Cable Crunches

  • Primaire spiergroep: Rectus Abdominis
  • Secundaire spiergroep: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabel machine met EZ-bar of touw
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Rectus Abdominis

De abdominalis of buikspieren vormen – samen met de erector spinae – het centrum (de core) van het lichaam. Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam rechtop blijft, en tijdens veel oefeningen zorgen ze voor stabiliteit van het lichaam. De abdominalis lopen van de ribben naar het schaambeen en de bekkenrand. De abdominalisspieren worden in de sport meestal verdeeld in twee spieren, met beide hun eigen functies: Rectus abdominis (rechte buikspier): Meestal verdeeld in de bovenkant (het six-pack) en de onderkant, die beide op een verschillende manier getraind worden (de nadruk wordt in ieder geval op een ander gedeelte van de rectus abdominis gelegd).

De rectus abdominis heeft de volgende functies: anteflexie : het in voorwaartse richting heffen van de benen achterover kantelen en stabiliseren bekken Obliques (schuine buikspieren): De obliques zitten aan beide zijden van de rectus abdominis, en bestaan uit een binnenste en een buitenste spier, die in elkaar overlopen. De obliques (samen) hebben de volgende functies: anteflexie (beide kanten samen) : het in voorwaartse richting heffen van de benen rotatie : rotatie in de wervelkolom stabilisatie van het bekken

Uitvoering Cable Crunches

  1. Maak een touw vast aan de bovenkant van het kabelmachine. Indien mogelijk breng het bevestigingsstuk wat naar beneden (niet mogelijk op alle kabelmachines).
  2. Pak het touw vast en plaats deze achter het hoofd en ga in een kniezit zitten met het hoofd naar de kabelmachine toe (pak een fitnessmat om de knieën te ontlasten).
  3. Houdt de armen stil en probeer de beweging vanuit de buik te laten komen.
  4. De ellebogen gaan nu richting de knieën.
  5. En kom geconcentreerd weer terug omhoog. Herhaal voor het aantal gewenste repetities.

Cable Crunches techniek

Wanneer deze oefening te zwaar wordt uitgevoerd dan gaat dat vaak ten koste van een correcte houding. Zorg voor een juiste concentratie zodat je probeert alle kracht vanuit de buikspieren te laten komen en trek vooral niet met de armen. Het is mogelijk de schuine buikspieren te trainen door de rechter elleboog naar de linker knie te brengen en de linker elleboog naar de rechter knie te brengen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

0 reviews

  1. ludwig op zegt:

    ik ben 72 jaar ik wil mijn buik spieren trainen zo dat de buik minder groot lijkt kut u mij advies geven hoe ik moet trainen ,ik ga al naar sport school .

    0/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat
    • Kenneth Nwosu op zegt:

      Beste Ludwig,

      Dat hangt ervan af waarom de buik groot lijkt. Is dit een kwestie van lichaamsvet (zoals meestal het geval is) dan dient de oplossing niet gezocht te worden in buikspieroefeningen. Hoewel deze goed kunnen zijn voor de stabiliteit en algemene gezondheid zijn ze niet de weg naar een slankere taille. Hier heb ik eerder onderstaande artikel over geschreven.

      http://www.fitsociety.nl/krachttraining/een-wasbordje-mythen-en-mysteries-van-de-sixpack/

      Uiteindelijk speelt een goed dieet eventueel aangevuld met lichte cardio een veel grotere rol.

      Met sportieve groet,

      Kenneth Nwosu

      0/10 sterren
      Effectiviteit
      Moeilijkheid
      Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat