COACH LOGIN
Cable Side Raise

Cable Side Raise

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Cable Side Raise is een oefening die vooral gericht is op het trainen van de schouders en dan met name het middelste gedeelte (Acromial Head) van de schouderspieren. Deze oefening wordt ook vaak met een Dumbbell uitgevoerd, maar is zeker ook geschikt om te doen met behulp van een kabelmachine.

Cable Side Raise

  • Primaire spiergroep: Schouders
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

De Schouders: Deltoid

De Schouderspier bestaat uit 3 verschillende hoofden. Er is een Clavicular (voorste) hoofd een Acromial (middelste) hoofd en een Scapular (achterste) hoofd.
De voornaamste functie van het voorste hoofd (Clavicular) is het voorwaarts kantelen van de arm en het naar binnen draaien van de arm.
De voornaamste functie van het middelste hoofd (Acromial) is abductie van de arm oftewel het zijwaarts naar boven brengen van de arm tot 90 graden.
De voornaamste functie van het achterste hoofd (Scapular) is het achterwaarts kantelen van de arm en het naar buiten draaien van de arm.

Uitvoering Cable Side Raise

  1. Maak een handvat vast aan de onderste katrol van een kabelmachine.
  2. Ga met je linkerzij naar de katrol toe staan en pak het handvat vast in je rechterhand.
  3. Je kunt de arm zowel voor als achter het lichaam houden.
  4. Zak iets door de knieën en span je buikspieren aan voor een goede balans en houding.
  5. Hef de arm omhoog totdat deze horizontaal loopt met de vloer.
  6. Laat het gewicht gecontroleerd weer terug zakken.
  7. Ga nu met de rechterzij naar de katrol toe staan en pak het handvast vast in je linkerhand.
  8. Herhaal de oefening voor het gewenste aantal repetities.

Cable Side Raise techniek

Deze oefening is zwaar omdat bijna alleen het middelste deel van de schouderspier deze oefening uitvoert, waardoor deze spiergroep mooi geïsoleerd wordt. Het is mogelijk om te variëren in de uitvoering van deze oefening, dus hij mag best op verschillende hoeken getraind worden zodat alle spiervezels goed worden geprikkeld (voor het lichaam langs, achter het lichaam langs, in een schuine hoek).

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat