COACH LOGIN
Cabel Triceps Pushdown

Cable Tricep Pushdown

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De cable tricep pushdown is een isolatie oefening waarmee je met behulp van een touw en een pulley station de triceps traint. De oefening word standaard uitgevoerd met een horizontale smalle stang, maar kan ook gevarieerd worden met een touw. De touw wordt met een bovenhandse greep vastgepakt en naar beneden geduwd. Hierdoor komt de spanning op de triceps spieren van de bovenarm te liggen. De variatie met de bar kan voor extra druk zorgen op de pols. Wanneer je hier last van krijgt is de kabel variant een goede afwisseling. Aan de andere kant, kan de cable tricep pushdown voor beginners iets ongemakkelijk aanvoelen, omdat het een sterke grip benodigd.

Cable Tricep Pushdown

  • Primaire spiergroep: Triceps
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabel, Pulley machine
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Cabel Triceps Pushdown

De Triceps

De musculus triceps brachii is een grote driekoppige skeletspier bij de mens. De spier ligt langs de achterzijde van de bovenarm en bestaat uit de volgende koppen:

  • De lange kop (caput longum)
  • De zijwaartse kop (caput laterale)
  • De middelste kop (caput mediale)

Musculus triceps brachii

De musculus triceps brachii wordt meestal eenvoudigweg de triceps genoemd. Deze term (Latijn voor “driehoofdig”) kan echter gebruikt worden voor elke skeletspier met drie aanhechtingspunten. De triceps zorgt voor ongeveer zestig procent van de massa van de arm. De triceps zorgt voor het strekken van de elleboog en werkt dus tegenovergesteld aan de biceps die voor de buiging zorgt.

De lange kop, het caput longum begint onder de gewrichtskom van het schouderblad (=decavitas glenoidalis), bij een gedeelte dat het tuberculum infraglenoidale genoemd wordt. Deze lange kop zorgt naast de extensieve functie ook voor adductie van de schouder. De beide andere delen (caput mediale en caput laterale) ontspringen aan de rugzijde van hetopperarmbeen (humerus). De spier hecht aan bij het olecranon van de ellepijp.

Uitvoering Cable Tricep Pushdown

  • Stel de pulley hoog in en bevestig het touw. Dit zijn de benodigdheden voor deze oefening.
  • Houd je rug recht en leun iets voorover en pak het touw overhands vast met de handpalmen naar beneden toe gericht.
  • Je bovenarmen en ellebogen houd je in je zij en je onderarmen dienen parallel te staan met de grond.
  • Duw het touw naar beneden totdat je beide armen gestrekt zijn.
  • Houd hier het gewicht even vast en breng vervolgens het gewicht weer terug naar de beginpositie.
  • Herhaal voor het gewenste aantal reps.

Uitvoering techniek

  • Focus op het gewicht en de uitvoering. De ellebogen dienen ten alle tijde in de zij te blijven.
  • Houd je bovenlichaam stil. De onderarmen en ellebogen zijn de enige delen van het lichaam die mogen bewegen bij deze oefening.
  • Kijk voor je uit zodat je je rug recht houdt.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat