COACH LOGIN
Calf Press On Leg Press

Calf Press On Leg Press

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Calf Press On Leg Press is vooral gericht op het trainen van de oppervlakkige kuitspieren oftewel de Gastrocnemius. De Triceps Surae bestaat uit de twee hoofdige Gastrocnemius en de dieper liggende Soleus. Beide spieren worden op een verschillende manier getraind. Wanneer je de kuitspieren traint met een gestrekt been dan wordt voornamelijk de Gastrocnemius getraind. De Gastrocnemius is een spier die over het algemeen meer uit fast twitch spiervezels bestaat en daarom moet deze vooral krachtig getraind worden. Daarnaast zijn de kuitspieren erg sterk omdat ze dagelijks het lichaam vele malen opheffen. Bij het trainen van de kuiten op de Calf Press On Leg Press zijn de benen gestrekt waardoor de Gastrocnemius de primaire spiergroep is.

Calf Press On Leg Press

  • Primaire spiergroep: Gastrocnemius
  • Secundaire spiergroep: Soleus, Plantaris
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Leg Press
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Gastrocnemius

De Gastrocnemius is de meest oppervlakkige spier van het achterste gedeelte van het onderbeen en heeft 2 spierbuiken (lateral en medial head). Functie van de spier is flexie (buigen) van het been en plantar flexie (voetzoolflexie) van de voet.

Uitvoering Calf Press On Leg Press

  1. Plaats de voeten onderop de afzetplaat iets smaller dan schouderbreedte.
  2. Zorg voor een goede lig positie met de rug aangesloten op het kussen.
  3. De bal van de voeten staan op de afzetplaat de rest van de voet dus niet.
  4. Duw het gewicht weg en strek de benen (houdt de knieën ligt gebogen).
  5. Verplaats nu het gewicht met de benen gestrekt, door alleen met de bal van de voet te duwen (voetzoolflexie).
  6. Verplaats nu het gewicht weer naar beneden en rek de kuitspier weer goed op.
  7. Herhaal deze beweging vervolgens voor het gewenste aantal herhalingen.

Calf Press On Leg Press techniek

Iedere sportschool heeft een Leg Press dus dit is een goede oefening om de oppervlakkige kuitspier te trainen. Zorg ervoor dat de benen niet overstrekt zijn zodat de knieën niet helemaal op slot worden gezet (zorg voor een kleine kniebuiging). Dit kan in het begin even lastig zijn omdat het makkelijker aanvoelt om juist wel helemaal de benen te strekken. Zorg ervoor dat je een lange beweging maakt, dus duw zo ver mogelijk van je af en zak goed diep terug. Zorg ervoor dat je ook een kuitoefening doet met de knieën gebogen zoals de Seated Calf Raise, zodat je ook de nadruk op de Soleus (diepliggende kuitspier) legt.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat