COACH LOGIN
Donkey Calf Raise Machine

Donkey Calf Raise Machine

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Er zijn meerdere oefeningen om de kuitspieren te trainen. De Donkey Calf Raise Machine is vooral gericht op het trainen van de oppervlakkige kuitspieren oftewel de Gastrocnemius. De Triceps Surae bestaat uit de twee hoofdige Gastrocnemius en de dieper liggende Soleus. Beide spieren worden op een verschillende manier getraind. Wanneer je de kuitspieren traint met een gestrekt been dan wordt voornamelijk de Gastrocnemius getraind. De Gastrocnemius is een spier die over het algemeen meer uit fast twitch spiervezels bestaat en daarom moet deze vooral krachtig getraind worden. Daarnaast zijn de kuitspieren erg sterk omdat ze dagelijks het lichaam vele malen opheffen. Bij het trainen van de kuiten op de Donkey Calf Raise Machine zijn de benen gestrekt waardoor de Gastrocnemius de primaire spiergroep is.

Donkey Calf Raise Machine

  • Primaire spiergroep: Gastrocnemius
  • Secundaire spiergroep: Soleus, Plantaris
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Donkey Calf Raise Machine
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Gastrocnemius

De Gastrocnemius is de meest oppervlakkige spier van het achterste gedeelte van het onderbeen en heeft 2 spierbuiken (lateral en medial head). Functie van de spier is flexie (buigen) van het been en plantar flexie (voetzoolflexie) van de voet.

Uitvoering Donkey Calf Raise Machine

  1. Plaats uw voeten op de steun iets smaller dan schouderbreedte.
  2. Houdt de benen gestrekt met de knieën iets gebogen.
  3. Buig uw bovenlijf voorover en laat de onderarmen rusten op de steun.
  4. Het bovenste kussen rust op het bekken en de onderrug.
  5. Ga vervolgens op je tenen staan (voetzoolflexie) en strek ze goed uit.
  6. Zak vervolgens weer met de hielen naar de grond.

Donkey Calf Raise Machine techniek

Dit fitnesstoestel kom je niet vaak tegen in sportscholen in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Standing en Seated Calf Raise. Een goede vervanging om de Gastrocnemius (oppervlakkige kuitspier) te trainen is dan de Standing Calf Raise, omdat de Seated Calf Raise meer gericht is op de Soleus (diepliggende kuitspier). Het is mogelijk om de Donkey Calf Raise te imiteren met een steun onder de voeten en het plaatsen van een gewicht op de onderrug. Let dan wel op het behouden van een goede lichaamspositie.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat