COACH LOGIN
dumbbell curls

Dumbbell Curls

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De dumbbell curls zijn wellicht de bekendste oefening om dikke en grote biceps te ontwikkelen. Met de dumbbell curls isoleer je twee spieren van je biceps brachii, welke langs de voorkant van de humerus lopen. De dumbbell curls kun je zittend uitvoeren of staand. Het voordeel wanneer je de oefening zittend uitvoert is dat je geen gebruik kunt maken van je onderrug. Dit is iets wat je veel ziet voorkomen wanneer er te zware gewichten worden gebruikt bij de staande dumbbell curls. Bij te zware gewichten wordt het lichaam gebruikt om het gewicht omhoog te gooien, wat tot vervelende blessures kan leiden.

Dumbbell Curls

  • Primaire spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroepen: onderarm
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Musculus biceps brachii

De musculus biceps brachii is een Latijnse naam voor de zich in de bovenarm bevindende belangrijkste armspier, de biceps of de spierballen.
De spier bestaat uit twee koppen. De lange kop (musculus biceps brachii longus) heeft zijn oorsprong aan het tuberculum supraglenoidale van het scapula (schouderblad). De korte kop (musculus biceps brachii brevis) begint bij de processus coracoideus van diezelfde scapula. De aanhechting van de spier zit bij de tuberositas van de radius (het spaakbeen).

De musculus biceps brachii kan zorgen voor flexie (buigen) van de elleboog, supinatie van de onderarm (open draaien van de hand/pols) en anteflexie (voorwaarts heffen) van de arm.

Uitvoering Dumbbell Curls

  1. Ga zittend of staan, afhankelijk welke variant je van de dumbbell curls wilt uitvoeren met in beide handen een dumbbell.
  2. De dumbbells dienen je lichaam niet te raken als je ze vasthoudt.
  3. De handpalmen moeten naar binnen wijzen.
  4. Curl de dumbbell langzaam omhoog, zo ver mogelijk.
  5. Knijp de biceps bovenin samen. En laat de dumbbells gecontroleerd weer terugzakken.
  6. Herhaal voor het gewenste aantal reps.

Dumbbell Curls Techniek

  • Neem dumbbells waarmee je net 8 reps kunt uitvoeren
  • Doe de oefening maximaal 2x per week voor maximale inspanning en herstel.
  • Houd de spanning continu op de biceps. Laat het gewicht niet hangen, wanneer het in de beginpositie komt.
  • Voer de oefening gecontroleerd uit
  • De dumbbells dienen niet je lichaam te raken.
  • Gebruik niet je lichaam om het gewicht omhoog te krijgen.

dumbbell curls

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat