COACH LOGIN
dumbbell preacher curl

Dumbbell Preacher Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De preacher curl kan op verschillende manieren uitgevoerd worden en is een prima oefeningen om de biceps te trainen. Zo is er de variant waar je gebruik maakt van de EZ Bar of van een Barbell. Daarnaast is er de Dumbbell Preacher Curl, waar je gebruik maakt van dumbbells om de oefening mee uit te voeren. Ook met de dumbbell preacher curls isoleer je feitelijk de biceps brachii waardoor de volledige focus en bewegingbaan op de biceps komt te liggen. De rest van je lichaam doet niet mee. Wanneer je de buitenkant van de biceps wilt trainen, houd je de dumbbells dichter bij elkaar. Wil je de binnenkant van de biceps trainen, houd dan de dumbbels verder van elkaar af. Wat zowel voor de barbell of EZ Bar variant geldt, geldt ook voor de dumbbell preacher curl: overstrek de armen niet. Zo voorkom je dat je ellebogen op slot gaan. En let erop dat je het gewicht niet bovenin laat rusten.

Dumbbell Preacher Curls

  • Primaire spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbells
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Musculus biceps brachii

De musculus biceps brachii is een Latijnse naam voor de zich in de bovenarm bevindende belangrijkste armspier, de biceps of de spierballen.
De spier bestaat uit twee koppen. De lange kop (musculus biceps brachii longus) heeft zijn oorsprong aan het tuberculum supraglenoidale van het scapula (schouderblad). De korte kop (musculus biceps brachii brevis) begint bij de processus coracoideus van diezelfde scapula. De aanhechting van de spier zit bij de tuberositas van de radius (het spaakbeen).

De musculus biceps brachii kan zorgen voor flexie (buigen) van de elleboog, supinatie van de onderarm (open draaien van de hand/pols) en anteflexie (voorwaarts heffen) van de arm.

Uitvoering Dumbbell Preacher Curl

  1. Ga zitten op het preacher bankje en stel de zithoogte in.
  2. Pak de dumbbells op schouderbreedte vast
  3. Breng het gewicht met een onderhandse grip naar je toe.
  4. Knijp de biceps samen wanneer je bovenaan komt.
  5. Laat het gewicht hier niet rusten, dus houd de biceps onder spanning.
  6. Breng het gewicht weer gecontroleerd terug naar de beginpositie.
  7. Overstrek je armen niet. Hierdoor kunnen je ellebogen op slot gaan.
  8. Herhaal voor het gewenste aantal reps.

dumbbell preacher curl

Uitvoering Tips

  • Voer deze oefening gecontroleerd en langzaam uit. Alleen de biceps dienen het werk te doen
  • Kijk gedurende de uitvoering voor je uit en houd je rug recht.
  • Een brede grip legt de nadruk op de binnenkant van de biceps. Pak je de dumbbells smal vast, leg je de nadruk op de buitenkant van de biceps.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat