COACH LOGIN
Dumbbell Row

Dumbbell Row

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Dumbbell Row is een goede oefening voor het trainen van de brede rugspier (Latissimus Dorsi). Aan het eind van de beweging komen ook andere spieren in actie zoals de monnikskapspier en de ruitvormige spier.

Dumbbell Row

  • Primaire spiergroep: Rug (Lattisimus Dorsi)
  • Secundaire spiergroep: Trapezius, Rhomboids
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Fitnessbank met dumbbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Rug: Latissimus Dorsi

De Latissimus Dorsi heeft als functie het naar beneden trekken van de arm (extension), adductie en inwaarts roteren van de arm.

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Rhomboids (major & minor)

De Rhomboids liggen diep onder de Trapezius en zorgen voor het terugtrekken van het schouderblad naar achteren en het omhoog trekken van de schouderbladen. De Major is groter dan de Minor en bevind zich inferior (onder) de Minor.

Uitvoering Dumbbell Row

  1. Plaats 1 onderbeen op een fitnessbankje en ga met het andere been ernaast staan.
  2. Wanneer je rechterbeen op de grond staat, pak dan de dumbbell vast in je rechterhand (handpalm is naar de bank gericht).
  3. De andere hand (links) steunt ook op de fitnessbank iets voor je.
  4. Houdt de rug recht en trek de halter langs je lichaam omhoog totdat de bovenarm in een rechte lijn is met het bovenlijf.
  5. Laat de dumbbell weer zakken zodat de arm weer gestrekt is en herhaal dit voor het gewenste aantal reps.
  6. Train nu de andere kant dus plaats nu het andere been op de bank en pak het gewicht vast in de andere hand.

Dumbbell Row techniek

Dit is een hele bekende fitnessoefening die door veel mensen wordt uitgevoerd. Het lichaam is actief bezig omdat de buik goed aangespannen moet worden en veel spieren meehelpen in het uitvoeren van de oefening.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat