COACH LOGIN
dumbbell shrugs

Dumbbell Shrugs

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Dumbbell Shrugs is een oefening vooral gericht op het trainen van de monnikskapspier (Trapezius) en dan voornamelijk het bovenste gedeelte. Deze oefening wordt uitgevoerd met behulp van twee dumbbells.

Dumbbell Shrugs

  • Primaire spiergroep: Trapezius
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbells
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Uitvoering Dumbbell Shrugs

  1. Ga met de voeten op heupbreedte staan en pak twee dumbbells vast.
  2. De armen hangen gestrekt naast het lichaam.
  3. Breng nu de schouders omhoog (schouders ophalen) maar zorg dat de armen gestrekt blijven.
  4. Laat nu gecontroleerd de schouders weer naar beneden zakken.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Dumbbell Shrugs techniek

Veel mensen kiezen ervoor om de oefening uit te voeren in een draaiende beweging. Met kleine gewichten is dit niet per se slecht, maar met zware gewichten is een draaiende beweging niet goed voor het schoudergewricht. Daarom hoeft deze oefening alleen maar in een van boven naar beneden beweging te worden uitgevoerd.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat