COACH LOGIN
Dumbbell side bend

Dumbbell Side Bends

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Dumbell Side Bends worden uitgevoerd om de schuine buikspieren te trainen. In mindere mate werken ook de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) mee. Voor het uitvoeren van deze oefening wordt een dumbbell gebruikt.

Dumbbell Side Bends

  • Primaire spiergroep: Obliques
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Obliques

De schuine buikspieren (Obliques) bestaan uit de External (buitenste) Abdominal Oblique en de Internal (binnenste) Abdominal Oblique. Beide hebben als functie het samentrekken van de buikwand en het buigen en roteren van de wervelkolom. Daarbij moet worden vermeld dat de External Abdominal Oblique zorgt voor een contralaterale (rotatie naar de andere kant) rotatie van de wervelkolom en de Internal Abdominal Oblique zorgt voor een ipsilaterale rotatie van de wervelkolom (rotatie naar dezelfde kant). Je moet het zo zien dat je zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) zowel een binnenste schuine buikspier en een buitenste schuine bierspier hebt. Wanneer slechts 1 kant samentrekt zorgt dit voor een laterale (zijwaartse) buiging van de wervelkolom.

UitvoeringĀ Dumbell Side Bends

  1. Pak een dumbbell vast in de linkerhand en houdt deze naast het lichaam.
  2. Plaats de voeten op schouderbreedte.
  3. De andere hand (rechts) kun je laten rusten in de zij of achter het hoofd bij de oren.
  4. Houdt hoofd en rug recht en buig nu het bovenlichaam zijwaarts naar links (zo ver mogelijk) en laat daarna het lichaam weer rustig terugbuigen naar de beginpositie.
  5. Adem in wanneer je naar beneden beweegt en adem uit wanneer je omhoog komt.
  6. Wanneer je het aantal gewenste repetities hebt gedaan wissel je van hand en doe je de oefening nogmaals maar nu dus andersom (gewicht in rechterhand en buigen naar rechts).

Dumbell Side Bends techniek

Deze oefening is ook uit te voeren op een kabelmachine door een handvat vast te maken aan de onderste trolley van de kabelmachine.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californiƫ en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat