COACH LOGIN
Hack Squat

Hack Squat

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Hack Squat is een oefening die vooral is gericht op het trainen van de quadriceps (spieren aan de voorkant van je bovenbenen). Ga je met je voeten ver naar voren staan dan helpen de bilspieren steeds meer mee in het uitvoeren van de beweging.

Hack Squat

  • Primaire spiergroep: Quadriceps
  • Secundaire spiergroep: Billen, Hamstrings, Kuiten
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Hack Squat Machine
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Quadriceps femoris

De Quadriceps zijn opgebouwd uit 4 spieren. Dit zijn de Rectus Femoris, Vastus Lateralis, Vastus Medialis en de Vastus Intermedius. Als functie hebben deze spieren het strekken van het onderbeen (extension). De Rectus Femoris heeft daarnaast nog een functie namelijk het buigen van het bovenbeen (flexion).

Uitvoering Hack Squat

  1. Ga met je rug naar de rugsteun toestaan en plaats je schouders onder het kussen.
  2. Plaats je voeten op de verhoging op schouderbreedte.
  3. Pak met je handen de handvatten vast en haal de veiligheidshendel eraf.
  4. Strek je benen maar let erop dat je knieën iets gebogen zijn.
  5. Houd je bovenlichaam mooi tegen de rugsteun en buig door de knieën.
  6. Probeer een minimale buiging van 90 graden te maken (dieper mag).
  7. Kom weer omhoog tot aan de beginpositie (de meeste druk moet van de hiel van je voet komen niet de tenen!).

Hack Squat techniek

Wanneer je de voeten iets verder naar voren zet dan helpen de bilspieren actiever mee in de beweging. Er zijn dus kleine variaties te maken om de intensiteit van de oefening wat aan te passen of het accent iets meer op andere spieren te leggen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat