COACH LOGIN
hammer cable curl

Hammer Cable Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Hammer Cable Curl is een oefening vooral gericht op het trainen van de Biceps. Bij een Hammer beweging wijzen de handpalmen naar elkaar toe, mede door deze variatie worden ook de onderarmen getraind, de nadruk wordt dan vooral gelegd op de Brachioradialis.

Hammer Cable Curl

  • Primaire spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroep: Onderarmen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine met touw
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Biceps Brachii, Brachialis, Brachioradialis

De Biceps Brachii bestaat uit 2 delen (lang en kort hoofd) en heeft als functie het buigen (flexion) en het naar binnen indraaien van de onderarm (supination). Het lange gedeelte (lateraal gelegen) van de Biceps Brachii kan ook zorgen voor het buigen (flexion) van de arm. Een andere spier die onder de Biceps Brachii ligt is de Brachialis en deze heeft als functie alleen het buigen van de onderarm, maar is daarmee wel de meest krachtige buiger van de onderarm. De Brachioradialis zorgt ook voor een buiging van de onderarm.

Uitvoering Hammer Cable Curl

  1. Maak een touw vast aan de onderste katrol van de kabelmachine en stel het juiste gewicht in.
  2. Kijk met je gezicht naar de kabelmachine en plaats je benen op schouderbreedte.
  3. Pak het touw vast in een neutrale grip (handpalmen wijzen naar elkaar toe, duimen omhoog).
  4. De ellebogen bevinden zich stabiel tegen het lichaam aan.
  5. Buig iets door de knieën en span de buikspieren aan.
  6. Breng nu het touw zo ver mogelijk omhoog.
  7. En laat het gewicht gecontroleerd weer terugzakken.
  8. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Hammer Cable Curl techniek

Wanneer je het touw omhoog trekt dan wil je ervoor zorgen dat de touwen van elkaar af bewegen (trekt ze naar buiten). Zorg ervoor dat je ellebogen stabiel blijven, zodat je niet het gewicht met hulp van andere spieren omhoog brengt. Buig ook iets door de knieën en span de buikspieren aan om een swing beweging van het bovenlichaam te voorkomen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat