COACH LOGIN
Hanging knee raises

Hanging Knee Raises

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Hanging Knee Raise is een oefening waarin vooral het onderste deel van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) wordt getraind. Hoewel veel mensen deze oefening doen om de buikspieren te trainen, moet niet vergeten worden dat de heupbuigers (Iliopsoas) zeker ook een groot deel van de beweging actief bezig zijn. Hierdoor moet deze oefening misschien ook wel gezien worden als een oefening voor het trainen van de heupbuigers in plaats van alleen een ware buikspieroefening.

Let op: Deze oefening is niet geschikt voor mensen met een hernia.

Hanging Knee Raises

  • Primaire spiergroep: Rectus Abdominis
  • Secundaire spiergroep: Iliopsoas
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Stang om aan op te trekken.
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Rectus Abdominis

De rechte buikspieren oftewel de Rectus Abdominis hebben als functie het samentrekken van de buikwand, het buigen van de wervelkolom en het roteren van het bekken.

Uitvoering Hanging Knee Raises

  1. Ga hangen aan een pull op bar met de armen gestrekt (schouderbreedte) met de benen naar beneden.
  2. Breng de knieën omhoog zodat de bovenbenen horizontaal zijn.
  3. Kantel nu het bekken naar voren (knieën gaan richting borst).
  4. Breng de knieën weer naar beneden en laat de benen weer zakken zodat ze gestrekt zijn.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Hanging Knee Raises techniek

Het eerste deel van deze oefening is vooral gericht op het trainen van de Iliopsoas en de Rectus Femoris. Dat is het gedeelte wanneer de knieën omhoog worden gebracht totdat deze op een horizontale lijn zijn met de bovenbenen. Het kantelen van het bekken wordt vooral gerealiseerd door het samentrekken van de buikspieren (Rectus Abdominis) en dan vooral het onderste gedeelte hiervan.

Voer deze oefening gecontroleerd uit en probeer niet te met de benen te gooien zodat momentum wordt gebruikt om deze oefening uit te voeren. De oefening kan ook gericht worden op de schuine buikspieren door de knieën zijwaarts op te tillen. Deze schuine variant als de normale variant mag niet worden uitgevoerd door mensen met een hernia.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat