COACH LOGIN
inverted-row

Inverted Row

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Inverted Row is een oefening gericht op het trainen van de rug. De oefening wordt uitgevoerd met behulp van een Smith Machine en je eigen lichaamsgewicht. Je trekt jezelf als het ware omhoog.

Inverted Row

  • Primaire spiergroep: Rug (Lattisimus Dorsi)
  • Secundaire spiergroep: Biceps, buikspieren
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Lichaamsgewicht, Smith Machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Rug: Latissimus Dorsi

De Latissimus Dorsi heeft als functie het naar beneden trekken van de arm (extension), adductie (beweging zijwaarts naar het lichaam toe) en inwaarts roteren van de arm (endorotatie).

Uitvoering Inverted Row

  1. Stel de stang van de Smith Machine in ter hoogte van je taille.
  2. Positioneer jezelf onder de stang (hangen) en pak de stang vast in een bovenhandse greep.
  3. Positioneer de handen breder dan schouderbreedte.
  4. Je lichaam is mooi recht (core aangespannen) met alleen de hielen op de grond.
  5. Trek nu je lichaam richting de stang (ter hoogte van je borst) met de schouderbladen naar achteren.
  6. Laat je lichaam gecontroleerd weer naar beneden zakken.
  7. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Inverted Row techniek

Zorg ervoor dat je lichaam mooi recht blijft gedurende de oefening. Voor veel mensen met een zwakke core zal dit lastig zijn. Trek je schouderbladen naar elkaar toe aan het eind van de beweging, hierdoor train je ook nog de Trapezius en Rhomboids. Je kan er ook voor kiezen om de hielen op een fitnessbankje te plaatsen om de intensiteit van de oefening te veranderen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californi├ź en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat