COACH LOGIN
lat pulldown

Lat Pulldown

8/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De lat pulldown is een oefening voor de latissimus dorsi. Het is daarom een oefening om de rugspieren te trainen. De latissimus dorsi is de spier waar de lat pulldown oefening naar vernoemd is. Het is een lange spier dat over de gehele lengte van je rug loopt aan de beide kanten van je wervelkolom. De lat pulldown wordt uitgevoerd op een lat pulldown machine. Deze bestaat uit een lange barbell, die aan een kabel hangt, waar vervolgens weer gewicht aan hangt. De oefening is niet alleen geschikt om de spieren in de rug te trainen. Naast deze groep spieren train je met de lat pulldown ook de spieren in de bovenrug en armen.

Lat Pulldown

  • Primaire spiergroep: latissimus dorsi
  • Secundaire spiergroepen: biceps, schouders
  • Oefening type: compound
  • Benodigdheden: lat pulldown machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Lat Pulldown uitvoering

  1. Stel de lat pulldown machine in zodat er een barbell aan de machine hangt, welke geschikt is voor een wijde grip.
  2. Pak de barbell overhands vast, iets breder dan schouderbreedte.
  3. Ga vervolgens met de barbell in je handen zitten op het zitvlak van de machine.
  4. Houd je rug recht en kijk naar voren.
  5. Trek het gewicht naar de bovenkant van je borst. Laat de stang niet je borst raken.
  6. Leun niet achterover wanneer je het gewicht naar je toe trekt.
  7. Pauzeer even wanneer de barbell bij je borst is. Breng daarna het gewicht terug naar de beginpositie.
  8. Herhaal voor het gewenste aantal reps.

lat pulldown

Lat Pulldown techniek

  • Een veel voorkomend probleem is dat sommige beginnende sporters de lats niet kunnen isoleren bij deze oefening. Hierdoor trainen ze delen van hun biceps in plaats van de rug. Om de lats te isoleren, pak je de barbell met een wijde grip vast en focus je op de contractie van de lats tijdens het naar beneden brengen van het gewicht.
  • Een ander veel voorkomend femomeen is de beweging van het bovenlichaam. Vaak zie je sporters naar voren en naar achteren bewegen met het bovenlichaam. Om maximaal resultaat te behalen is het belangrijk om je bovenlichaam stabiel te houden, gedurende de gehele oefening.
  • Wanneer je merkt dat je last krijgt van je onderarmen bij het uitvoeren van de lat pulldown, pak dan de barbell zo vast dat je met je duim niet om de barbell gaat. Hierdoor vervalt de druk van je onderarmen.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reviews

8/10 sterren
  1. Silvia op zegt:

    Maakt het nog uit of je de stang voor je of achter je laat zakken?

    groetjes,
    Silvia

    8/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat