COACH LOGIN
Leg Curl

Leg Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Om de hamstrings te trainen in je bovenbenen is de Leg Curl een erg effectieve oefening. De Leg Curl kan zowel zittend, seated leg curl, als liggend uitgevoerd worden. We behandelen hier de liggende variant, oftewel de lying leg curl. De hamstrings of achterdijbeenspier is de verzamelnaam voor drie spieren aan de achterzijde van het bovenbeen: de musculus biceps femoris, de musculus semitendinosus en de musculus semimembranosus. Bij de lying leg curl oefening ga je voorover liggen met je benen in de steunen. De steunen dienen iets hoger dan je enkels geplaatst te worden om op die manier de oefening correct uit te kunnen voeren. Je stelt het gewicht in en tilt met je benen het gewicht omhoog.

Leg Curl

  • Primaire spiergroep: hamstrings
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: isolatie
  • Benodigdheden: machine
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering Leg Curl

  1. Ga liggen op de lying leg extension machine met je gezicht voor je uit
  2. Stel de steunen zo in dat ze net boven je enkels uitkomen
  3. Stel het gewenste gewicht in
  4. Breng het gewicht iets omhoog met je benen, zodat je hamstrings onder spanning komen te staan
  5. Dit is de beginpositie van de oefening
  6. Duw met je enkels het gewicht helemaal naar boven.
  7. Laat vervolgens het gewicht gecontroleerd weer zakken naar de beginpositie
  8. Houd de spanning op je hamstrings
  9. Herhaal voor het gewenste aantal reps

Leg Curl

Leg Curl techniek

  • Veel voorkomende fout bij de Leg Curl is dat de oefening maar over een klein deel wordt uitgevoerd. Let erop dat je de volledige beweging van de oefening pakt om op die manier de hamstrings volledig te trainen.
  • Laat het gewicht niet onderin zover zakken, zodat de spanning van de hamstrings af gaat.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat