COACH LOGIN
Leg Press

Leg Press

7/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De leg press voer je uit op een seated leg press machine, welke veel voorkomt in diverse fitness centra en health clubs. Met de leg press train je een aantal spieren in het onderlichaam, zoals de quadriceps. In feite is de uitvoering dat je gaat zitten met de knieeen gebogen en met beide voeten op een platform, waarbij het de bedoeling is dat je het gewicht middels dat platform met je benen wegdrukt. Houd hierbij de benen op schouderbreedte en plaats de voeten niet te laag op het platform. Naast de quadriceps train je met de leg press ook de bilspieren, zoals de musculus gluteus maximus. Wil je met deze oefening meer focus op de bilspieren, probeer dan dieper te zakken. Vaak wordt de leg press gedaan voordat men gaat beginnen met de squat. In veel gevallen is de squat iets te zwaar om direct mee aan de slag te gaan en kan men eerst rustig opbouwen met de leg press.

Leg Press

  • Primaire spiergroep: quadriceps
  • Secundaire spiergroepen: gluteus, hamstrings, kuiten
  • Oefening type: compound
  • Benodigdheden: leg press machine
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering Leg Press

  1. De leg extension is een zeer effectieve oefening waarmee je meerdere spieren in het onderlichaam kunt trainen.
  2. Begin met het instellen van het gewicht
  3. Ga zitten en plaats je benen op schouderbreedte uit elkaar
  4. Je voeten plaats je op het platform ongeveer in het midden
  5. Duw met je benen het platform weg zodat het gewicht vrij komt.
  6. Dit is de beginpositie van de oefening
  7. Zorg ervoor dat je knieeen een beetje gebogen zijn zodat het gewicht niet op je knieen drukt.
  8. Laat het gewicht gecontroleerd zakken totdat je benen voorbij een hoek van 45 graden komen
  9. Breng het gewicht weer gecontroleerd naar boven
  10. Voer het gewenste aantal reps uit

Leg Press vs Squat

Een veelvoorkomende vraag is of de Leg Press of Squat de beste oefening is om je benen mee te trainen. Voorop gesteld: beide oefeningen zijn erg effectieve oefeningen om de benen mee te trainen. De squat krijgt bij bodybuilders vaak de voorkeur omdat het een echte compound oefening is, waar je naast je quadriceps, hamstrings, gluteus en calves ook het bovenlichaam aanspreekt. De schouders en armen spelen een belangrijke rol en de buikspieren en rugspieren stabiliseren het bovenlichaam.

Bij de leg press is het stabiliseren van het bovenlichaam niet noodzakelijk en wordt veel stabilisatie door de leg press machine verzorgd. Dit brengt je wel in de gelegenheid om met veel zwaardere gewichten te trainen dan wanneer je squats uitvoert.

De conclusie Leg Press vs Squat is dan ook afhankelijk wat je persoonlijke doelstellingen zijn.

Leg Press

Leg Press Techniek

  • Houd je benen ten alle tijden lichtjes gebogen.
  • Plaats je benen niet te ver uit elkaar
  • Wil je meer de bilspieren trainen, laat het gewicht dan dieper zakken.
  • Let erop dat je niet de knieen op slot zet tijdens de oefening
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reviews

7/10 sterren
  1. Iris op zegt:

    Heerlijk om als klein meisje zo 100 kilo weg te “stampen”! Voor mijn knie zeker meer aan te raden dan squatten!

    Ben gek op de benen trainen! ♡

    8/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat