COACH LOGIN
preacher curl

Preacher Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De preacher curl is een effectieve oefening waarmee je de biceps brachii geisoleerd kunt trainen. De benaming preacher curl is gebasseerd op het woord “preacher” wat letterlijk vertaald “prediker” betekent. Wanneer je de oefening van de zijkant bekijkt lijkt het immers alsof er iemand aan het prediken is. Vandaar de naam: preacher curl. Met de preacher curl train je de biceps spieren en ontzie je de druk op je polsen. De oefening kan uitgevoerd worden met dumbbells, barbells of met de EZ Bar. Omdat je met deze oefening de armen vastzet op het bankje, voorkom je dat andere lichaamsdelen dan de biceps bijdragen aan de oefening. Daarnaast isoleer je de beweging, dus alleen de biceps en je onderarmen brengen het gewicht omhoog. Belangrijke aandachtspunten bij de Preacher Curl is dat je de armen niet overstrekt wanneer je het gewicht helemaal naar beneden laat zakken. Daarnaast wil je het gewicht niet laten rusten als het helemaal bovenaan komt. Dus daar dien je zeker op te letten wanneer je effectief deze oefening wilt uitvoeren.

Preacher Curls

  • Primaire spiergroep: Biceps
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: EZ Bar / Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Musculus biceps brachii

De musculus biceps brachii is een Latijnse naam voor de zich in de bovenarm bevindende belangrijkste armspier, de biceps of de spierballen.
De spier bestaat uit twee koppen. De lange kop (musculus biceps brachii longus) heeft zijn oorsprong aan het tuberculum supraglenoidale van het scapula (schouderblad). De korte kop (musculus biceps brachii brevis) begint bij de processus coracoideus van diezelfde scapula. De aanhechting van de spier zit bij de tuberositas van de radius (het spaakbeen).

De musculus biceps brachii kan zorgen voor flexie (buigen) van de elleboog, supinatie van de onderarm (open draaien van de hand/pols) en anteflexie (voorwaarts heffen) van de arm.

Uitvoering Preacher Curl

  1. Ga zitten op het preacher bankje en stel de zithoogte in.
  2. Pak de barbell of EZ Bar op schouderbreedte vast met daarop het gewicht waarmee je wilt trainen.
  3. Breng het gewicht met een onderhandse grip naar je toe.
  4. Knijp de biceps samen wanneer je bovenaan komt.
  5. Laat het gewicht hier niet rusten, dus houd de biceps onder spanning.
  6. Breng het gewicht weer gecontroleerd terug naar de beginpositie.
  7. Overstrek je armen niet. Hierdoor kunnen je ellebogen op slot gaan.
  8. Herhaal voor het gewenste aantal reps.

preacher curl

Preacher Curl Techniek

  • Voer deze oefening gecontroleerd en langzaam uit. Alleen de biceps dienen het werk te doen
  • Kijk gedurende de uitvoering voor je uit en houd je rug recht.
  • Een brede grip legt de nadruk op de binnenkant van de biceps. Pak je de barbell smal vast, leg je de nadruk op de buitenkant van de biceps.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat