COACH LOGIN
push ups

Push ups

5/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Push ups, of ook wel opdrukken, is een van de oudste en bekendste oefeningen om kracht en sterke borstspieren te ontwikkelen. Het enige dat je nodig hebt om push ups te kunnen doen is je eigen lichaamsgewicht. Dit maakt het ideaal om thuis uit te voeren of onderweg, maar vaak zijn de push ups ook onderdeel van een fitness schema, omdat het een groot deel van het bovenlichaam aanspreekt. Met de push ups train je namelijk de pectoralis, oftewel de borstspieren. Naast de borstspieren train je met deze oefening ook de spieren in je schouders, triceps en buikspieren.

Push ups

  • Primaire spiergroep: Borst
  • Secundaire spiergroepen:¬†schouders, triceps
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Lichaamsgewicht
  • Kracht type:¬†Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Musculus pectoralis

Bij het doen van push ups train je de Musculus Pectoralis. Deze bestaat uit 2 delen: musculus pectoralis major en minor. De musculus pectoralis major, of grote borstspier (ook wel pecs genoemd) behoort tot de ventrale spiergroep. Deze spier bestaat uit drie delen: pars clavicularis, pars sternocostalis en pars abdominalis.

Het is een krachtige spier, waarvan de vorm bij neerhangende arm vierzijdig is. Bij opgeheven arm is deze driehoekig. Hij vormt de spierbasis van de voorste okselplooi. Bij geabduceerde arm kunnen de pars clavicularis en de pars sternocostalis een anteflexiebeweging (voorwaartse armheffing) uitvoeren. De opgeheven arm wordt door alle delen van de grote borstspier naar voren toe, krachtig en snel omlaag getrokken. Bovendien zorgt de gehele spier voor adductie en binnenwaartse rotatie (endorotatie) van de arm. De pars sternocostalis en de pars abdominalis kunnen samen de schouder naar voren toe omlaag halen.

De musculus pectoralis minor of kleine borstspier is een spier aan de voorzijde van de borstkas met een aanhechting aan de schoudergordel via het ravenbekuitsteeksel (processus coracoideus). Hij is hierdoor in staat om de schoudergordel naar beneden te trekken (detractie) en de scapula naar het midden te draaien (mediorotatie). De spier is gelegen onder de musculus pectoralis major.

Push ups uitvoering

  1. Ga op je knieen en ga vervolgens op je handen liggen, welke je op schouderbreedte van elkaar afzet.
  2. Strek vervolgens je knieen zodat je op je tenen komt te staan.
  3. Als het goed is, is je lichaam een rechte lijn.
  4. Dit is de starthouding van de push ups.
  5. Laat je langzaam door je armen zakken naar beneden, totdat je net boven de vloer komt. Raak de grond niet aan.
  6. Let op dat je alleen je armen beweegt, de rest van je lichaam blijft stil
  7. Druk je vervolgens weer op totdat je in de starthouding komt.
  8. Herhaal voor het gewenste aantal reps

push ups

Techniek Push Ups

  • Laat je rug niet zakken tijdens de oefening. Houd je lichaam in een rechte lijn.
  • Zet je ellebogen niet op slot, wanneer je omhoog komt. Hierdoor komt de spanning op je ellebogen te liggen.
  • Doe de push ups langzaam en gecontroleerd.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reviews

5/10 sterren
  1. Sander op zegt:

    Het werkt en het is makkelijk te doen zonder dat je er veel voor nodig hebt

    5/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat