COACH LOGIN
Rear Deltoid Calbe Raise (standing)

Rear Deltoid Cable Raise

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Rear Deltoid Cable Raise is een oefening die vooral gericht is op het achterste deel (Scapular) van de schouderspieren. Deze oefening lijkt erg op de Bent Over Raise al wordt deze oefening wel staand uitgevoerd zonder voorover te buigen. Beiden erg effectief voor het trainen van de schouders.

Rear Deltoid Cable Raise

  • Primaire spiergroep: Schouders
  • Secundaire spiergroep: Trapezius en Rhomboids
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

De Schouders: Deltoid

De Schouderspier bestaat uit 3 verschillende hoofden. Er is een Clavicular (voorste) hoofd een Acromial (middelste) hoofd en een Scapular (achterste) hoofd.
De voornaamste functie van het voorste hoofd (Clavicular) is het voorwaarts kantelen van de arm en het naar binnen draaien van de arm.
De voornaamste functie van het middelste hoofd (Acromial) is abductie van de arm oftewel het zijwaarts naar boven brengen van de arm tot 90 graden.
De voornaamste functie van het achterste hoofd (Scapular) is het achterwaarts kantelen van de arm en het naar buiten draaien van de arm.

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Rhomboids (major & minor)

De Rhomboids liggen diep onder de Trapezius en zorgen voor het terugtrekken van het schouderblad naar achteren en het omhoog trekken van de schouderbladen. De Major is groter dan de Minor en bevind zich inferior (onder) de Minor.

Uitvoering Rear Deltoid Cable Raise

  1. Ga tussen 2 kabelmachines instaan en pak het rechterhandvast met de linkerhand en het linkerhandvat met de rechterhand vast (handvatten zijn bovenaan de katrol vastgemaakt).
  2. Je gezicht staat naar de machine gericht.
  3. Je armen wijzen naar voren in de beginpositie en daarna trek je ze naar buiten toe (spreiden van de armen).
  4. Breng de armen geconcentreerd weer naar voren.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Rear Deltoid Cable Raise techniek

Deze oefening is erg goed voor mensen die vaak de nadruk leggen op het trainen van de borst, waardoor de schouderbladen naar voren worden gekanteld. Niet alleen het achterste deel van de schouderspier wordt getraind, maar ook de Trapezius en de Rhomboids worden getraind en deze spieren kantelen het schouderblad naar achteren. Deze oefening kan ook vanuit een voorover gebogen positie worden uitgevoerd op een kabelmachine. De handvatten zijn dan onderaan de katrollen vastgemaakt i.p.v. aan de bovenste (Cable Bent Over Raise).

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californi├ź en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat