COACH LOGIN
Rear Deltoid Machine

Rear Deltoid Machine

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Rear Deltoid Machine, ook wel de Reverse Fly, is een oefening die vooral gericht is op het achterste deel, de scapular, van de schouderspieren. Wanneer je met de rug naar deze machine gaat zitten is het een oefening voor de borstspieren, maar in dit artikel behandelen we hoe je de schouders kunt trainen met deze oefening. Dit is een goede oefening voor mensen die vaak borst trainen waardoor de schouderbladen wat naar voren zijn gekanteld. Met deze oefening zul je jezelf weer wat meer in balans brengen.

Rear Deltoid Machine

  • Primaire spiergroep: Schouders
  • Secundaire spiergroep: Trapezius, Rhomboids.
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Rear Deltoid Machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

De Schouders: Deltoid

De Schouderspier bestaat uit 3 verschillende hoofden. Er is een Clavicular (voorste) hoofd een Acromial (middelste) hoofd en een Scapular (achterste) hoofd.
De voornaamste functie van het voorste hoofd (Clavicular) is het voorwaarts kantelen van de arm en het naar binnen draaien van de arm.
De voornaamste functie van het middelste hoofd (Acromial) is abductie van de arm oftewel het zijwaarts naar boven brengen van de arm tot 90 graden.
De voornaamste functie van het achterste hoofd (Scapular) is het achterwaarts kantelen van de arm en het naar buiten draaien van de arm.

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Rhomboids (major & minor)

De Rhomboids liggen diep onder de Trapezius en zorgen voor het terugtrekken van het schouderblad naar achteren en het omhoog trekken van de schouderbladen. De Major is groter dan de Minor en bevind zich inferior (onder) de Minor.

Uitvoering Rear Deltoid Machine

  1. Ga met het gezicht naar het apparaat toe zitten en houdt het bovenlijf tegen de steun aan.
  2. Verstel de handvatten naar voren zodat de oefening is aangepast om de schouders te trainen.
  3. Pak de handvatten vast en strek de armen nu buitenwaarts.
  4. Breng de armen weer naar voren en herhaal voor het aantal gewenste repetities.

Rear Deltoid Machine techniek

Dit is een ideale oefening om ook de Trapezius en Rhomboids te trainen zodat de schouderbladen weer wat naar achteren gekanteld worden. Vooral voor mensen die vaak de borst trainen is dit goed voor een juiste balans van de schouderpositie.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat