COACH LOGIN
Reverse Crunch

Reverse Crunch

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Reverse Crunch is vooral gericht op het trainen van het onderste deel van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis). Deze oefening wordt soms op een fitnessbankje uitgevoerd maar deze kan ook worden uitgevoerd op een fitnessmat.

Reverse Crunch

  • Primaire spiergroep: Rectus Abdominis
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Fitnessmat
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Rectus Abdominis

De abdominalis of buikspieren vormen – samen met de erector spinae – het centrum (de core) van het lichaam. Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam rechtop blijft, en tijdens veel oefeningen zorgen ze voor stabiliteit van het lichaam. De abdominalis lopen van de ribben naar het schaambeen en de bekkenrand. De abdominalisspieren worden in de sport meestal verdeeld in twee spieren, met beide hun eigen functies: Rectus abdominis (rechte buikspier): Meestal verdeeld in de bovenkant (het six-pack) en de onderkant, die beide op een verschillende manier getraind worden (de nadruk wordt in ieder geval op een ander gedeelte van de rectus abdominis gelegd).

De rectus abdominis heeft de volgende functies: anteflexie : het in voorwaartse richting heffen van de benen achterover kantelen en stabiliseren bekken Obliques (schuine buikspieren): De obliques zitten aan beide zijden van de rectus abdominis, en bestaan uit een binnenste en een buitenste spier, die in elkaar overlopen. De obliques (samen) hebben de volgende functies: anteflexie (beide kanten samen) : het in voorwaartse richting heffen van de benen rotatie : rotatie in de wervelkolom stabilisatie van het bekken

Uitvoering Revere Crunch

  1. Ga liggen op een fitness mat en breng de benen omhoog met de knieën gebogen (90 graden).
  2. Plaats je handen naast je lichaam (voorkeur met de handpalmen naar boven).
  3. Lift je heup op van de vloer en beweeg de knieën iets richting je borst.
  4. Laat de heupen gecontroleerd weer zakken en herhaal voor het gewenste aantal repetities.

Reverse Crunch techniek

Veel mensen gebruiken momentum bij deze oefening. Oftewel ze gooien de benen richting de borst en bewegen op deze manier op en neer. Het is de bedoeling deze oefening zeer geconcentreerd uit te voeren en vooral de lift in de heup (belangrijkste deel van de oefening) zorgt voor een correcte samentrekking van de onderste buikspieren. Het plaatsen van de armen naast het lichaam met de handpalmen naar boven zorgt ervoor dat je niet teveel gaat duwen met je armen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat