COACH LOGIN
Roman Chair Sit Ups

Roman Chair Sit Ups

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De buikspieren trainen met de Roman Chair? De Roman Chair Sit Up is een oefening voor de rechte buikspier (Rectus Abdominis) en deze wordt als het ware zwevend uitgevoerd. Het bovenlichaam en de billen raken namelijk het fitnessbankje niet. Deze oefening is zeker niet voor de beginner.

Roman Chair Sit Ups

  • Primaire spiergroep: Rectus Abdominis
  • Secundaire spiergroep: Bovenbeenspieren, Heupflexors.
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Roman Chair
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Ervaren

Rectus Abdominis

De abdominalis of buikspieren vormen – samen met de erector spinae – het centrum (de core) van het lichaam. Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam rechtop blijft, en tijdens veel oefeningen zorgen ze voor stabiliteit van het lichaam. De abdominalis lopen van de ribben naar het schaambeen en de bekkenrand. De abdominalisspieren worden in de sport meestal verdeeld in twee spieren, met beide hun eigen functies: Rectus abdominis (rechte buikspier): Meestal verdeeld in de bovenkant (het six-pack) en de onderkant, die beide op een verschillende manier getraind worden (de nadruk wordt in ieder geval op een ander gedeelte van de rectus abdominis gelegd).

De rectus abdominis heeft de volgende functies: anteflexie : het in voorwaartse richting heffen van de benen achterover kantelen en stabiliseren bekken Obliques (schuine buikspieren): De obliques zitten aan beide zijden van de rectus abdominis, en bestaan uit een binnenste en een buitenste spier, die in elkaar overlopen. De obliques (samen) hebben de volgende functies: anteflexie (beide kanten samen) : het in voorwaartse richting heffen van de benen rotatie : rotatie in de wervelkolom stabilisatie van het bekken

Uitvoering Roman Chair Sit Ups

  1. Plaats de voeten onder het kussen.
  2. Plaats de handen op de borst (minder zwaar) of ondersteun het hoofd door de handen bij de oren te leggen (ellebogen naar buiten).
  3. Breng het bovenlichaam naar boven.
  4. Laat het bovenlichaam weer naar beneden zakken.

Roman Chair Sit Ups techniek

Er is een roman chair sit up waarbij de benen in een hoek van 90 graden gebogen zijn (kniegewricht). Er zijn er ook bij waar de benen wat meer gestrekt zijn. Deze oefening is heel zwaar, maar de nadruk ligt niet alleen op de rechte buikspieren. De heupbuigers (Iliopsoas) en de beenstrekker (Rectus Femoris) helpen mee in deze oefening.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat