COACH LOGIN
Rotary Torso

Rotary Torso

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Rotary Torso is een oefening gericht om met name de schuine buikspieren te trainen. Deze oefening is niet geschikt voor mensen met een hernia. Er zijn verschillende Rotary Torso toestellen. Bij sommige fitnessmachines wordt het bovenste gedeelte (waar de armen rusten) van positie veranderd, maar bij sommige wordt het gedeelte waar men op zit verplaatst.

Rotary Torso

  • Primaire spiergroep: Obliques
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Rotary Torso Machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Obliques

De schuine buikspieren (Obliques) bestaan uit de External (buitenste) Abdominal Oblique en de Internal (binnenste) Abdominal Oblique. Beide hebben als functie het samentrekken van de buikwand en het buigen en roteren van de wervelkolom. Daarbij moet worden vermeld dat de External Abdominal Oblique zorgt voor een contralaterale (rotatie naar de andere kant) rotatie van de wervelkolom en de Internal Abdominal Oblique zorgt voor een ipsilaterale rotatie van de wervelkolom (rotatie naar dezelfde kant). Je moet het zo zien dat je zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) zowel een binnenste schuine buikspier en een buitenste schuine bierspier hebt. Wanneer slechts 1 kant samentrekt zorgt dit voor een laterale (zijwaartse) buiging van de wervelkolom.

Uitvoering Rotary Torso

1. Ga zitten op het fitnesstoestel en ga goed rechtop zitten.
2. Plaatst de schouders naar achteren en in een ontspannen positie.
3. Draai naar links tot je niet verder kunt en kom dan weer terug naar de beginpositie.
4. Herhaal dit voor het gewenste aantal repetities.
5. Daarna verplaatst je of het zitgedeelte of het deel waar de armen rusten (ligt aan het soort fitnesstoestel).
6. Draai nu de andere kant op tot je niet verder kunt en kom dan weer terug naar de beginpositie.

Rotary Torso techniek

Deze oefening wordt vaak te zwaar uitgevoerd. Een nadeel hiervan is dat andere spieren de oefening gaan overnemen en de schuine buikspieren minder werk doen. Probeer dus erg geconcentreerd deze oefening uit te voeren en probeer de kracht vanuit de buik te laten komen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

0 reviews

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat