COACH LOGIN
rotator cuff

Rotator Cuff

4/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP
De rotator cuff is een groep van vier spieren, die ervoor zorgen dat het bot van de bovenarm (humerus) op de juiste manier ten opzichte van het schouderblad (scapula) beweegt.

De rotator cuff spieren bieden je de ruime mogelijkheid om je arm te bewegen in je schouder. De rotator cuff is een van de meest voorkomende schouderblessures. Overbelasting, spierscheuringen en sportblessures komen hier regelmatig voor. Hieronder lees je een aantal oefeningen die je rotator cuff kunnen aansterken.

De vier spieren die samen de rotator cuff vormen, kunnen in functionele zin, het best vergeleken worden met dynamische ligamenten. Ze voorkomen dat tijdens de armlift, de humeruskop te ver naar boven glijdt (superieure migratie) en daarmee de ruimte onder het schouderdak (acromium) verkleint. Hoe minder ruimte, hoe groter de kans op afklemming (impingement). Natuurlijk zal de rotator cuff betrokken zijn bij rotatie, maar dat is voor de gezondheid van de schouder niet de meest belangrijke eigenschap.

Rotator Cuffrotator cuff

  • Primaire spiergroep: Borst
  • Secundaire spiergroepen: schouders, triceps
  • Oefening type: Kracht
  • Benodigdheden: Barbell
  • Mechanica: Compound oefening
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Instructies Rotator Cuff

  1. Ga bij de kabel machine staan en neem een van de handvaten vast in je hand. Je onderarm dient parallel aan de vloer te staan je houd je elleboog tegen de zijkant van je lichaam aan.
  2. Draai je arm naar buiten en beweeg je onderarm van je lichaam af naar buiten, van je buik af.
  3. Houd de handvat zoveel mogelijk binnen je eigen bereik van de beweging, dus overstrek niet. En houd een seconde de spanning vast, voordat je weer de beweging terug maakt richting je buik.
  4. Let op dat je deze oefening niet met teveel gewicht uitvoert. Zoals aangegeven is dit een gebied van je lichaam dat erg gevoelig is voor blessures. Begin daarom met lichte gewichten je schouders te trainen en voer niet het gewicht maar het aantal herhalingen op wanneer je de intensiteit wilt vergroten.

Uitvoering Rotator Cuff

rotator cuff

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reviews

4/10 sterren
  1. Tim op zegt:

    Deze oefening heb ik moeten doen van mijn fysiotherapeut toen ik veel last had van mijn schouder. Het blijk een slijmbeursontsteking te zijn, dus toen dat een beetje hersteld was mocht ik deze oefening doen met licht gewicht.

    Doe deze oefening nog steeds wel, maar nu wel iets zwaarder.

    6/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat
  2. Fysiii op zegt:

    Hoe wil je met deze oefening het effect krijgen , wat je wil bereiken? De functies van rotator cuff spieren zijn endorotatie, exorotatie en abductie in het glenohumerale gewricht. In deze oefening train je alleen de endorotatie dus alleen de musculus subscapularis. Daarnaast wil je met licht gewicht trainen?? Wat train je dan? Geen kracht, maar uithoudingsvermogen. Oftewel waardeloze oefening als je hem alleen uitvoert en geen andere gebruikt voor de rotator cuff spieren 😉

    2/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat