COACH LOGIN
seated leg curl

Seated Leg Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Met de Seated Leg Curl train je vanuit een zittende houding, geisoleerde de hamstrings. De liggende variant heet de Lying Leg Curl. Beiden zijn erg geschikt om de hamstrings te trainen. De hamstrings of achterdijbeenspier is de verzamelnaam voor drie spieren aan de achterzijde van het bovenbeen: de musculus biceps femoris, de musculus semitendinosus en de musculus semimembranosus.

Met de Seated Leg Curl, strek je je benen voor je uit in de leg curl machine. Daar plaats je vervolgens je enkels op de steunen en stel je vervolgens het gewicht in. Stel het gewicht zo in dat je in ieder geval elke rep volledig en gecontroleerd zelf kunt uitvoeren. Nadat je het gewicht hebt ingesteld duw je met je enkels het gewicht naar beneden. Houd het gewicht onderin even vast en breng het daarna gecontroleerd weer terug naar de beginhouding. Let hierbij dat de spanning niet van de hamstrings afgaat.

Seated Leg Curl

  • Primaire spiergroep: hamstrings
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: isolatie
  • Benodigdheden: machine leg curl
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Uitvoering Seated Leg Curl

  1. Ga zitten op de seated leg curl machine
  2. Stel de steunen zo in dat ze boven je enkels uitkomen
  3. Stel het gewenste gewicht in
  4. Breng het gewicht iets omhoog met je benen, zodat je hamstrings onder spanning komen te staan
  5. Dit is de beginpositie van de oefening
  6. Duw met je enkels het gewicht helemaal naar beneden
  7. Houd het gewicht hier een seconde vast
  8. Laat vervolgens het gewicht gecontroleerd weer zakken naar de beginpositie
  9. Houd de spanning op je hamstrings
  10. Herhaal voor het gewenste aantal reps

seated leg curl

Seated Leg Curl techniek

  • Veel voorkomende fout bij de Seated Leg Curl is dat de oefening maar over een klein deel wordt uitgevoerd. Let erop dat je de volledige beweging van de oefening pakt om op die manier de hamstrings volledig te trainen.
  • Laat het gewicht niet onderin zover zakken, zodat de spanning van de hamstrings af gaat.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat