COACH LOGIN
Side bend hyperextension

Side Bend Hyperextension

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De schuine buikspieren trainen? De Side Bend Hyperextension is vooral gericht op de schuine buikspieren (Obliques), maar daarnaast worden ook de rechte buikspieren aangesproken. Deze oefening wordt uitgevoerd op het bankje van de hyperextension voor de onderrug.

Side Bend Hyperextension

  • Primaire spiergroep: Obliques
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Hyperextension bankje
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Gevorderd

Obliques

De schuine buikspieren (Obliques) bestaan uit de External (buitenste) Abdominal Oblique en de Internal (binnenste) Abdominal Oblique. Beide hebben als functie het samentrekken van de buikwand en het buigen en roteren van de wervelkolom. Daarbij moet worden vermeld dat de External Abdominal Oblique zorgt voor een contralaterale (rotatie naar de andere kant) rotatie van de wervelkolom en de Internal Abdominal Oblique zorgt voor een ipsilaterale rotatie van de wervelkolom (rotatie naar dezelfde kant). Je moet het zo zien dat je zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) zowel een binnenste schuine buikspier en een buitenste schuine bierspier hebt. Wanneer slechts 1 kant samentrekt zorgt dit voor een laterale (zijwaartse) buiging van de wervelkolom.

UitvoeringĀ Side Bend Hyperextension

  1. Zoek het bankje op waar je normaal de hyperextension doet voor de onderrug.
  2. Plaats de voeten onder het kussen en ga nu met je heup op de bank liggen.
  3. Leg de handen achter de oren op het hoofd of leg deze op de borst.
  4. Zak naar beneden en trek het bovenlijf weer terug omhoog.
  5. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.
  6. Plaats de andere heup nu op de bank en train de andere kant van het lichaam.

Side Bend Hyperextension techniek

Deze oefening wordt vaak uitgevoerd met een slechte houding. De core moet sterk genoeg zijn om het lichaam zijwaarts te kunnen tillen vooral omdat het bovenlijf helemaal zweeft, waardoor er weinig ondersteuning is. Wel is het een hele goede oefening voor de wat meer ervaren sporter om de schuine buikspieren te trainen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californiƫ en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat