COACH LOGIN
sit up

Sit up

6/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wanneer je denkt aan trainen van de buikspieren is de kans groot dat je ook meteen denkt aan de sit up. De sit up is de bekendste buikspieroefening en heeft een vaste plek in veel buikspierkwartiertjes en schema’s. De populariteit van de sit ups is veelal te danken aan het feit dat deze oefening overal uitgevoerd kan worden, met diverse variaties. Helaas is er aan deze populariteit ook meteen een keerzijde. De grootste misvatting is namelijk dat veel mensen denken dat je met sit ups een plattere buik krijgt. Het vet dat je op je buik hebt krijg je alleen weg door je voeding aan te passen en door meer te verbranden dan je tot je neemt. Wat je wel doet met de sit ups, is je buikspieren trainen.

Sit Up

  • Primaire spiergroep: Buikspieren
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Lichaamsgewicht
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

De Buikspieren

De buikspieren bestaan uit vier verschillende rechte spieren waarvan de musculus rectus abdominis, de meest bekende is. De buikspieren hebben meerdere functies waaronder de functie om de organen in de buikholte te beschermen. De buikspieren bestaan uit:

  • De rechte buikspier (musculus rectus abdominis)
  • De binnenste schuine buikspier (musculus obliquus internus abdominis)
  • De buitenste schuine buikspier (musculus obliquus externus abdominis)
  • De dwarse buikspier (musculus transversus abdominis)

Uitvoering Sit Up

  1. Kies een platte vloer uit. Leg een fitness matje op de vloer.
  2. Klem je voeten vast onder een bankje
  3. Ga met je rug plat op de grond liggen
  4. Dit is de beginpositie van de oefening
  5. Houd niet je nek vast, maar houd je handen naast je hoofd en kom omhoog
  6. Kom zover omhoog tot je ellebogen je knieen raken
  7. Laat je langzaam weer zakken, zonder dat je rug de vloer raakt
  8. Herhaal voor het gewenst aantal reps

Sit Up Techniek

  • Wil je meer intensiteit, voer de oefening langzamer uit
  • Wil je nog meer intensiteit, plaats dan een schijf met gewicht op je borst
  • Krijg je last van je nek? Trek niet aan je nek en leg de focus van de oefening op je buikspieren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reviews

6/10 sterren
  1. Jacob op zegt:

    Ik heb hier mijn fitnessmatje gekocht om na het lezen thuis te starten, leuke uitleg! complimenten!

    8/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat