COACH LOGIN
Smith Machine Standing Calf Raise

Smith Machine Standing Calf Raise

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Smith Machine Standing Calf Raise is vooral gericht op het trainen van de kuitspieren oftewel de Gastrocnemius. De Triceps Surae bestaat uit de twee hoofdige Gastrocnemius en de dieper liggende Soleus. Beide spieren worden op een verschillende manier getraind. Wanneer je de kuitspieren traint met een gestrekt been dan wordt voornamelijk de Gastrocnemius getraind. De Gastrocnemius is een spier die over het algemeen meer uit fast twitch spiervezels bestaat en daarom moet deze vooral krachtig getraind worden. Daarnaast zijn de kuitspieren erg sterk omdat ze dagelijks het lichaam vele malen opheffen. Bij het trainen van de kuiten op de Smith Machine Standing Calf Raise zijn de benen gestrekt waardoor de Gastrocnemius de primaire spiergroep is.

Smith Machine Standing Calf Raise

  • Primaire spiergroep: Gastrocnemius
  • Secundaire spiergroep: Soleus, Plantaris
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Smith machine met stepper
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Gastrocnemius

De gastrocnemius is de meest oppervlakkige spier van het achterste gedeelte van het onderbeen en heeft 2 spierbuiken (lateral en medial head). Functie van de spier is flexie (buigen) van het been en plantar flexie (voetzoolflexie) van de voet.

Uitvoering Smith Machine Standing Calf Raise

  1. Stel het Smith Machine in met het juiste gewicht en plaats een verhoging op de grond onder de stang van de Smith Machine. Als verhoging wordt vaak een stepper of houten plank gebruikt.
  2. Pak de stang vast en plaats hem op de bovenkant van je rugspieren ongeveer op schouder hoogte.
  3. Plaats de bal van de voeten op de verhoging
  4. Maak de stang vrij door hem voorover te kantelen en laat de hielen naar beneden zakken.
  5. Zorg ervoor dat de benen zo goed als gestrekt zijn maar houdt de knieën toch ligt gebogen.
  6. Breng daarna de hielen zover mogelijk naar boven tot je niet verder kunt en herhaal vervolgens voor het gewenste aantal repetities.

Smith Machine Standing Calf Raise techniek

Deze oefening is erg zwaar en resulteert vaak ook in spierpijn. Probeer tussen de sets door even te wandelen, zodat de afvalstoffen goed verwerkt kunnen worden. Let erop dat de knieën niet teveel meebuigen omdat andere spieren de functie van het strekken dan over gaan nemen. Na de oefening is het verstandig de kuitspier even op te rekken.

Deze oefening kan ook op 1 been uitgevoerd worden (one legged Smith Machine Calf Raise). De Smith Machine Standing Calf Raise wordt vaak gedaan wanneer een sportschool geen Standing Calf Raise Machine heeft. Let erop dat je ook een Seated Calf Raise doet zodat ook de diep liggende kuitspier (Soleus) getraind wordt.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat