COACH LOGIN
standing biceps cable curl

Standing Biceps Cable Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Er zijn diverse manieren om de biceps te trainen. Dit kan zowel met dumbbells, halter, EZ-bar, kabel en op een fitnesstoestel zoals de machine curl. De Standing Biceps Cable Curl wordt met beide armen tegelijk uitgevoerd met behulp van een korte rechte stang en een kabelmachine.

Standing Biceps Cable Curl

  • Primaire spiergroep: Biceps brachii, Brachialis
  • Secundaire spiergroep: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine met korte rechte stang.
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Biceps Brachii, Brachialis

De Biceps Brachii bestaat uit 2 delen (lang en kort hoofd) en heeft als functie het buigen (flexion) en het naar binnen indraaien van de onderarm (supination). Het lange gedeelte (lateraal gelegen) van de Biceps Brachii kan ook zorgen voor het buigen (flexion) van de bovenarm. Een andere spier die onder de Biceps Brachii ligt is de Brachialis en deze heeft als functie alleen het buigen van de onderarm en is daarmee ook de meest sterke buiger van de onderarm.

Uitvoering Standing Biceps Cable Curl

  1. Pak een korte rechte stang en maak deze onderaan vast bij een kabel machine.
  2. Voeten staan op schouderbreedte en zorg voor een kleine buiging in de knieën.
  3. Span de buikspieren aan tijdens de gehele oefening.
  4. Pak de stang vast met de vingers en duim naar boven (onderhandse grip).
  5. Laat de stang zakken richting de bovenbenen en breng hem weer naar borsthoogte.
  6. Herhaal deze oefening voor het gewenste aantal repetities.

Standing Biceps Cable Curl techniek

Voor een correcte houding is het belangrijk om de knieën ligt te buigen. Hiermee ontlast je namelijk de knieën, daarnaast span je hierdoor bijna automatisch je buikspieren aan. Waardoor je steviger staat en hopelijk ook minder geneigd bent om de rugspieren te gebruiken wanneer de laatste herhalingen zwaarder worden. Pak hem liever iets lichter en blijf de oefening met een juiste houding uitvoeren, dat zorgt vaak voor een betere prikkel dan wanneer je de oefening over neemt met andere spieren waar de oefening niet voor bedoeld is.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat