COACH LOGIN
straight arm pulldown

Straight Arm Pulldown

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Straight Arm Pulldown is een prima oefening voor het trainen van de rug. Je gebruikt dezelfde stang als bij een Lat Pulldown en je gaat recht voor een kabelmachine staan.

Straight Arm Pulldown

  • Primaire spiergroep: Rug
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Kabelmachine met stang
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Rug: Latissimus Dorsi

De Latissimus Dorsi heeft als functie het naar beneden trekken van de arm (extension), adductie en inwaarts roteren van de arm.

Uitvoering Straight Arm Pulldown

  1. Ga met je gezicht naar een kabelmachine toestaan en pak een rechte stang vast (met een bovenhandse greep) die aan de bovenkant van de katrol is vastgemaakt.
  2. Handen worden geplaatst op schouderbreedte.
  3. Buig licht door de knieën en span de buikspieren aan.
  4. Trek nu de stang met gestrekte armen (ellebogen licht gebogen) naar beneden tot aan de bovenbenen.
  5. Breng de stang weer met gestrekte armen naar de startpositie.
  6. Herhaal deze oefening voor het aantal gewenste repetities.

Straight Arm Pulldown techniek

Deze oefening zorgt nog weleens voor verwarring met een triceps pushdown. Het is belangrijk de knieën iets te buigen en de buik goed aan te spannen voor een juiste en gecontroleerde houding. De ellebogen zijn iets gebogen maar de armen moeten wel zo goed als gestrekt zijn.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat