COACH LOGIN
T-Bar Row Machine

T-Bar Row Machine

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De T-Bar Row machine is makkelijker dan de T-Bar Row zonder buiksteun omdat het bovenlijf nu kan rusten op de steun. Hierdoor zijn de core spieren minder actief en hoeft het lichaam dus eigenlijk minder hard te werken. Een voordeel hiervan is weer dat de oefening zwaar uitgevoerd kan worden. Met deze oefening kun je voornamelijk de rug trainen (Latissimus Dorsi) maar daarnaast komen ook andere spieren aan de orde.

T-Bar Row Machine

  • Primaire spiergroep: Rug (Lattisimus Dorsi)
  • Secundaire spiergroep: Trapezius, Rhomboids, Biceps, Deltoid (achterste hoofd).
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: T-Bar Row machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Rug: Latissimus Dorsi

De Latissimus Dorsi heeft als functie het naar beneden trekken van de arm (extension), adductie en inwaarts roteren van de arm.

Trapezius

De Trapezius (Monnikskapspier) is de grote ruitvormige spier bovenop de rug.
Deze spier is opgebouwd uit drie delen. De bovenste vezels brengen het schouderblad omhoog. De middelste vezels trekken het schouderblad naar achteren en de onderste vezels trekken het schouderblad omlaag.

Rhomboids (major & minor)

De Rhomboids liggen diep onder de Trapezius en zorgen voor het terugtrekken van het schouderblad naar achteren en het omhoog trekken van de schouderbladen. De Major is groter dan de Minor en bevind zich inferior (onder) de Minor.

UitvoeringĀ T-Bar Row Machine

  1. Stel het apparaat in voor het juiste gewicht (losse schijven) en kijk even of het voetstuk goed staat ingesteld zodat je comfortabel met je bovenlijf op de steun kan liggen.
  2. Het is vaak mogelijk om de handpositie op een verschillende manier te plaatsen. Zowel in een horizontale positie, een schuinere positie en een verticale positie. Daarnaast is het mogelijk om de oefening zowel bovenhands als onderhands uit te voeren (voor nu gaan we uit van een bovenhandse greep).
  3. Lift de stang op uit het rek en strek de armen voor je uit.
  4. Trek nu de stang naar je borst toe en zorg ervoor dat je bovenlijf niet van de steun af komt.
  5. Laat de stang weer zakken naar de begin positie (gestrekte armen) en herhaal voor het aantal gewenste repetities.

T-Bar Row Machine techniek

Deze oefening is ideaal wanneer de T-Bar Row nog iets te zwaar is of geen juiste lichaamspositie aangehouden kan worden. Wanneer deze oefening met een onderhandse greep wordt uitgevoerd dan helpen de biceps meer mee in de oefening.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californiƫ en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat