COACH LOGIN
Triceps Dips

Triceps Dips

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De triceps dips is een oefening waarmee je met vrij weinig benodigdheden de triceps, schouders, borst en buikspieren kunt trainen. Vaak worden de triceps dips gezien als een isolatie oefening om alleen de triceps te trainen, maar de functie van de schouders en borstspieren moet niet onderschat worden. De primaire spiergroep die je aanspreekt met deze oefening is de triceps brachii. Er zijn eigenlijk drie onderdelen van de triceps brachii spieren, de lange kop, mediale hoofd, evenals de laterale hoofd. De lange kop loopt van de achterkant van je elleboog tot aan je scapulae en helpt je schouder te stabiliseren. De laterale hoofd gaat van de achterkant van je elleboog tot aan de humerus. De mediale hoofd loopt daar eveneens langs.

Triceps Dips

  • Primaire spiergroep: Triceps
  • Secundaire spiergroepen: Borstspieren, schouders
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Lichaamsgewicht
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

De Triceps

De triceps, of in het Latijn de Musculus Triceps Brachhii is de grote spier van de bovenarm die aan de achterzijde loopt. Het is spier die uit 3 verschillende koppen bestaat, namelijk de middelste kop, de zijwaartse kop en de lange kop:

  • De lange kop (caput longum)
  • De zijwaartse kop (caput laterale)
  • De middelste kop (caput mediale)

Musculus triceps brachii

De triceps, oftewel driehoofdig in het Latijn, zijn verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de spiermassa van de arm. De voornaamste functie van deze bovenarmspier is het strekken van de elleboog. Zoals je wellicht in een ander artikel hebt kunnen lezen zijn de biceps verantwoordelijk voor het buigen van de arm.

Uitvoering Triceps Dips

  1. Veel mensen zijn zich niet bewust dat er twee manieren zijn om de dips uit te voeren. Je kunt de focus leggen op de triceps of de focus op de borst. Wanneer je voorover leunt spreek je een groter deel van de borstspieren aan. Blijf je met je lichaam rechtop, dan leg je de focus op de triceps.
  2. De uitvoering kan op een dip machine, een fitness bankje of als je thuis wilt trainen op een stoel.
  3. Zet je handen achter je neer, met de handpalmen van je af.
  4. Druk jezelf omhoog. Dit is de startpositie.
  5. Laat je langzaam zakken, en houd je hoofd recht zodat je naar voren blijft kijken.
  6. Zak totdat je elleboog op ongeveer de hoogte van je schouders is. Druk jezelf vervolgens weer omhoog zonder dat je ellebogen op slot gaan.
  7. Herhaal voor het aantal gewenste reps.

Techniek Triceps Dips

  • Pas op dat je je niet te ver laat zakken. Wanneer je te diep gaat komt de spanning op de pezen in je schouders te staan, wat weer kan leiden tot vervelende blessures.
  • Zorg ervoor dat je de spieren in je triceps onder spanning houdt, dus niet de ellebogen op slot wanneer je bovenin van de oefening komt.
  • Meer intensiteit? Voer de Triceps Dips langzamer uit.

Triceps Dips

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat