COACH LOGIN
triceps_kickback

Triceps Kickback

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De triceps kickback is een isolatie oefening voor de triceps. Aangezien de triceps bij elke drukbeweging voor de borst betrokken zijn, is dit een effectieve oefening om puur de focus op de triceps te leggen. Ga rechts van een gewichtbankje staan met een dumbbell in je rechterhand en de handpalm naar binnen gericht. Plaats je linkerbeen en linkerhand op het uiteinde van de bank. Leun vanuit de heupen voorwaarts tot je bovenlichaam een hoek van 45 graden met de vloer komt. Je romp moet bijna parallel zijn aan de vloer. Zorg ervoor dat je je hoofd ook parallel houdt. Terwijl je de bovenarm stil houdt strek je de onderarm achter je tot de hele arm evenwijdig is aan de vloer en de dumbbell naar beneden wijst. Buig je arm weer langzaam om het gewicht weer te laten zakken.

Triceps Kickback

  • Primaire spiergroep: Triceps
  • Secundaire spiergroepen: geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Dumbbell
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

triceps_kickback

 De Triceps

De musculus triceps brachii is een grote driekoppige skeletspier bij de mens. De spier ligt langs de achterzijde van de bovenarm en bestaat uit de volgende koppen:

  • De lange kop (caput longum)
  • De zijwaartse kop (caput laterale)
  • De middelste kop (caput mediale)

Musculus triceps brachii

De musculus triceps brachii wordt meestal eenvoudigweg de triceps genoemd. Deze term (Latijn voor “driehoofdig”) kan echter gebruikt worden voor elke skeletspier met drie aanhechtingspunten. De triceps zorgt voor ongeveer zestig procent van de massa van de arm. De triceps zorgt voor het strekken van de elleboog en werkt dus tegenovergesteld aan de biceps die voor de buiging zorgt.

De lange kop, het caput longum begint onder de gewrichtskom van het schouderblad (=decavitas glenoidalis), bij een gedeelte dat het tuberculum infraglenoidale genoemd wordt. Deze lange kop zorgt naast de extensieve functie ook voor adductie van de schouder. De beide andere delen (caput mediale en caput laterale) ontspringen aan de rugzijde van hetopperarmbeen (humerus). De spier hecht aan bij het olecranon van de ellepijp.

Uitvoering Triceps Kickback

  • Voor deze oefening heb je een plat fitnessbankje nodig.
  • Ga aan de linkerkant staan van het bankje met een rechterknie en rechterhand op het bankje.
  • Pak in je linkerhand de dumbbell
  • Houd de linkerarm dicht tegen je lichaam en kijk voor je uit.
  • Breng je arm in een hoek van 90 graden. Dit is de beginpositie.
  • Strek vervolgens je arm naar acheteren.
  • Houd hier het gewicht even vast en breng het vervolgens terug naar de beginpositie.

Triceps Kickback techniek

  • Houd je blik voor je uit wanneer je de triceps kickback doet. Hiermee houd je je rug recht.
  • Probeer de focus te leggen om het samenknijpen van de triceps. Dit kun je doen door met lichter gewicht de oefening langzaam en gecontroleerd uit te voeren.
  • Onthoud dat dit een isolatie oefening is. Het enige deel dat moet bewegen is je arm.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat