COACH LOGIN
twist met stok

Twist Met Stok

6/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Twist met Stok is een oefening die vooral gericht is om de schuine buikspieren te trainen, ook wel obliques genoemd. De rechte buikspieren, de Rectus Abdominis, werken ook mee in deze oefening maar wel in mindere mate. Deze oefening is niet geschikt voor mensen met een hernia.

Twist Met Stok

  • Primaire spiergroep: Obliques
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Stok/ Barbell
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Obliques

De schuine buikspieren (Obliques) bestaan uit de External (buitenste) Abdominal Oblique en de Internal (binnenste) Abdominal Oblique. Beide hebben als functie het samentrekken van de buikwand en het buigen en roteren van de wervelkolom. Daarbij moet worden vermeld dat de External Abdominal Oblique zorgt voor een contralaterale (rotatie naar de andere kant) rotatie van de wervelkolom en de Internal Abdominal Oblique zorgt voor een ipsilaterale rotatie van de wervelkolom (rotatie naar dezelfde kant). Je moet het zo zien dat je zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant van de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) zowel een binnenste schuine buikspier en een buitenste schuine bierspier hebt. Wanneer slechts 1 kant samentrekt zorgt dit voor een laterale (zijwaartse) buiging van de wervelkolom.

Uitvoering Twist met stok

  1. Zet de voeten op schouderbreedte en pak een stok vast en laat deze rusten op de monnikskapspier.
  2. De handen plaats je net iets breder dan de positie van je ellebogen.
  3. Draai het lichaam nu afwisselend van links naar rechts.
  4. Het is belangrijk dat alleen je bovenlijf meedraait dus draai vanuit de buik en houdt het bekken stil.

Twist met stok techniek

Dit is geen oefening voor mensen met een hernia. Deze oefening kan ook zittend worden uitgevoerd waardoor het bekken minder meebeweegt.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

1 reviews

6/10 sterren
  1. Heb deze oefening nu 1x gedaan dus over resultaat kan ik nog niets zeggen. Maar ik voelde het meteen op verschillende plekken, maar (nog) niet aan mijn buikspieren. Ik voel m’n bovenarmen, schouders en aan 1 kant mijn rug (wel aan de zijkant). Heb gelet op de werking vanuit mijn buik en geprobeerd niet te trekken of te duwen aan de stok. Heb ook geprobeerd erbij te zitten. Doe ik iets verkeerd of is het normaal dat je het aan armen, schouders en rug voelt?

    6/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat