COACH LOGIN
Overhand close grip lat pulldown

Underhand Close Grip Lat Pulldown

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De Underhand Close Grip Lat Pulldown is een oefening gericht op het trainen van de rug (Latissimus Dorsi). Deze oefening lijkt veel op de Overhand Close Grip Lat Pulldown maar nu wordt de stang vastgepakt in een onderhandse greep. In deze oefening helpen de Biceps meer mee dan in de Overhand uitvoering, maar toch wordt de rug op deze manier ook zwaar gestimuleerd.

Underhand Close Grip Lat Pulldown

  • Primaire spiergroep: Rug (Latissimus Dorsi)
  • Secundaire spiergroep: Biceps, Schouders
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Lat Pulldown met korte stang
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Rug: Latissimus Dorsi

De Latissimus Dorsi heeft als functie het naar beneden trekken van de arm (extension), adductie (beweging zijwaarts naar het lichaam toe) en inwaarts roteren van de arm (endorotatie).

Instructies Underhand Close Grip Lat Pulldown

  1. Maak een korte rechte stang vast (brede stang kan ook) aan het fitnesstoestel.
  2. Stel het juiste gewicht in en zorg dat de kniesteun goed op de knieën rust.
  3. Ga op het machine zitten met de armen helemaal uitgestrekt (pak de stang vast in een onderhandse greep).
  4. Houd je bovenlijf mooi recht en breng de stang naar bovenkant borst.
  5. Laat de stang nu gecontroleerd weer omhoog zakken (de gewichten mogen elkaar niet raken).
  6. Herhaal dit voor het aantal gewenste repetities.

Underhand Close Grip Lat Pulldown techniek

Beweeg je bovenlijf niet op en neer tijdens deze oefening, dat is een vorm van smokkelen zodat overige spieren het werk overnemen van de Latissumus Dorsi. Zorg er ook voor dat je probeert vanuit je rug te trekken in plaats van je Biceps al het werk te laten doen. Houdt de ellebogen mooi naast het lichaam tijdens de uitvoering.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat