COACH LOGIN
Wrist Curl

Wrist Curl

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De spieren van de onderarm bestaan voornamelijk uit de pols buigers en de pols strekkers. Er zijn bijna geen fitnesstoestellen om deze spiergroep te trainen, maar de onderarmen trainen kan wel  met behulp van dumbbells en een halter. Meestal worden de bovenarmen zoals de Biceps en Triceps zwaar en vaak getraind maar de onderarmen worden overgeslagen. De Wrist Curl traint vooral de buigspieren van de onderarm. Zoals de Flexor Carpi Radialis, de Palmaris Longus en de Flexor Carpi Ulnaris. Daarnaast hebben de Flexor Digitorum Superficialis (diepliggende vingerbuigers) en de Flexor Digitorum Superficialis (oppervlakkige vingerbuigers) een grote rol in het buigen van de pols en de vingers.

Wrist Curl

  • Primaire spiergroep: Pols buigers
  • Secundaire spiergroep: Geen
  • Oefening type: Isolatie oefening
  • Benodigdheden: Bankje met dumbbells of een halter
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Pols buigers

De voornaamste taak van de pols buigers is het buigen van de pols. Daarnaast zorgt de Flexor Carpi Radialis voor abductie van de hand en de Flexor Carpi Ulnaris voor adductie van de hand. Leuk om te weten is dat 10 procent van de mensen geen Palmaris Longus heeft (een zwakke buiger van het polsgewricht).

Uitvoering Wrist Curl op een bank met halter

  1. Ga zitten op de bank met het linker been links van de bank en het rechter been rechts van de bank. Of een kniezit op de grond is ook mogelijk.
  2. Buk voorover en laat de onderarmen rusten op de bank, maar zorg ervoor dat het polsgewricht vrij kan bewegen. Pak de halter vast met een onderhandse greep met de duimen naar buiten.
  3. Beweeg de pols nu zo ver mogelijk naar boven en laat daarna de pols weer helemaal zakken.
  4. Het is ook goed mogelijk om de onderarmen op de bovenbenen te laten rusten en op deze manier de oefening uit te voeren.

Wrist Curl Techniek

Veel mensen vergeten de onderarmen te trainen. De nadruk ligt tijdens het trainen vaak op grote spiergroepen. Zware gewichten worden gepakt en men voelt al snel een pijn in de polsen. Ook is het mogelijk dat de target spiergroep nog wel verder kan maar dat de pols niet sterk genoeg is om de dumbbell goed vast te blijven houden. Men kiest hierdoor vaak voor fitnesshandschoenen die ook de polsen stabiliseren.

Dat is niet slecht, maar de polsbuigers en strekkers worden hier niet sterker door. Vaak worden de onderarmen dan ook sterker wanneer er zonder handschoenen (met polsbescherming) wordt getraind. Het op deze manier trainen van de onderarmen zal er ook toe leiden dat het polsgewricht sterker wordt. Wat handig is voor een goede grip bij andere grote spieroefeningen. Over het algemeen zijn de pols strekkers minder sterk dan de buigspieren van de pols.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat