COACH LOGIN
motivatie tips

6 Fitness Motivatie Tips

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Indien jij jouw sportieve doelstellingen wilt behalen dan is het belangrijkste om met de juiste motivatie te beginnen, immers: when the mind believes the body will follow. Wanneer je niet de juiste motivatie hebt, of wanneer je niet voor jezelf weet op welke manieren jij deze motivatie weer naar boven kunt halen dan kan je stranden en is de kans aanwezig dat jij de gestelde doelstellingen niet behaalt. In dit artikel willen wij jou 6 motivatie tips aanreiken. Met deze 6 motivatie tips moet het behalen van jouw doelen een stuk makkelijker gaan.

Trainen met een trainingsmaatje

Een oud Nederlandse gezegd luidt: gedeelde smart is halve smart. Dat is niet de belangrijkste reden, maar samen trainen met een trainingsmaatje kan helpen wanneer je in een periode terecht komt van afnemende motivatie. Jouw trainingsmaatje kan jou motiveren en door deze periode heenslepen. Deze dienst kun jij hem of haar natuurlijk ook bewijzen indien het andersom voorkomt.

Naast het feit dat je elkaar kunt motiveren in moeilijke fases kan het trainen met een trainingsmaatje ook leiden tot betere resultaten. Wanneer je afspreekt met iemand om om 20:00 uur in de sportschool te zijn dan blijf je niet op de bank hangen die avond. Immers, er staat iemand op jou te wachten.

Daarnaast kan het ook in de sportschool tot betere resultaten leiden omdat je elkaar kunt spotten. Spotten is het helpen van de ander bij de uitvoering van de fitness oefening, zodat de persoon in kwestie kan trainen “until muscle failure“. Dit laatste leidt tot een grotere trainingsprikkel waardoor er meer spiergroei kan ontstaan. Tot slot leidt het trainen met een maatje ook tot competitief gedrag, waardoor je geneigd bent net iets meer te geven dan wanneer je alleen traint. Oh en hadden we al aangegeven dat het trainen samen met iemand veel gezelliger is?

Hierbij moet wel een kanttekening geplaatst worden. Zie het als bergbeklimmers die met elkaar met een touw verbonden zijn zodat als er één valt de ander kan helpen. Hierbij geldt echter ook dat als de ene valt, de ander meegesleurd kan worden als deze niet sterk genoeg is. Uiteindelijk train je voor jezelf. Als je trainingspartner een keer een avond niet kan, betekent dat niet dat jij niet hoeft te trainen. Dan kan je op het probleem stuiten dat je vervolgens niet meer synchroon loopt qua trainingsschema. Kies dus een serieuze trainingspartner!

Laat je inspireren door role-models

Wil je bijvoorbeeld groot en gespierd worden? Kijk dan regelmatig naar filmpjes van succesvolle bodybuilders en/of lees hun boeken. Na het kijken van DVD’s waarin enorme massamonsters met gewichten knallen, kan ik persoonlijk nooit wachten de sportschool in te duiken.

Zoek gewoon eens op fitness- of bodybuild motivation op Youtube of lees de oude boeken van Schwarzenegger en gegarandeerd dat je harder gaat werken in de sportschool.

Bepaal jouw motivatie

De motivatie van een persoon kan per individu erg verschillend zijn. Immers, als je kijkt naar de definitie van motivatie dan luidt deze als volgt: Motivatie is datgene wat een individu tot bepaald gedrag drijft. Hierin zit een zwaar persoonlijk aspect. Dit kan een intrinsieke motivatie of extrinsieke motivatie zijn. In het geval van fitness ligt dat als volgt:

Intrinsieke motivatie
Iemand die intrinsiek gemotiveerd is om aan fitness of aan een andere sport deel te nemen vindt het leuk om de sport te beoefenen. Een voetballer heeft liefde voor het spel en voetbalt om het voetballen zelf. Dat je er je conditie mee op peil houdt in dan vaak mooi meegenomen.

Extrinsieke motivatie
Iemand die extrinsiek gemotiveerd is om aan fitness of aan een andere sport te doen, doet aan de sport om een bepaald doel te bereiken. Iemand die extrinsiek gemotiveerd is als voetballer wil graag prijzen pakken, zoals de Champions League of wil graag veel geld verdienen. Hij of zij haalt in mindere mate zijn motivatie uit het spel zelf.

Discipline

De meesten beginnen met fitness met een extrinsieke motivatie. Bijna niemand begint met krachttraining “omdat het leuk is”. Je wilt er beter uitzien, sterker worden, gespierder zijn of droger. Totdat het een gewoonte is geworden om te trainen en je kunt varen op routine zal je het dus van pure discipline moeten hebben. Hou vol en weet dat wanneer het eenmaal routine is, je niet meer beter weet en het veel minder moeite zal kosten van de bank op te staan om te gaan trainen.

Pas je doelen aan jouw situatie aan

success-what-people-think-it-looks-like
Wanneer je doelgericht aan de slag gaat met een specifieke sport is de kans groter dat je ook daadwerkelijk deze doelen gaat behalen. Een groot doel, knip je op een kleinere doelen, om op die manier elke training, elke stap dichter bij jouw einddoel te komen. Het kan natuurlijk gebeuren dat je geblesseerd raakt of dat er onverhoopt iets gebeurd waardoor je doelen aangepast moeten worden. Wees dan flexibel en creatief en geef niet meteen op. De weg naar succes is nooit een rechte lijn, dus realiseer dat jij niet de eerste en zeker niet de laatste zal zijn die een tegenslag te verwerken krijgt.

Variatie en afwisseling

Om je lichaam telkens weer uit te dagen is variatie en afwisseling noodzakelijk. Jouw lichaam is een slim apparaat dat continu op zoek zal gaan naar een evenwicht, genoemd homeostase. Stel jij jouw lichaam bloot aan zware trainingsprikkels dan zal het zich bewapenen om de volgende keer hier sterker tegen opgewassen te zijn. Maar als jij de trainingsprikkel niet intensiveert, dan zal jouw lichaam zich niet verder aanpassen dan nodig.

Het lastige hierbij is dat juist herhaling sneller leidt tot routine. Hoewel routine het zoals gezegd, makkelijker maakt om het vol te houden, vormt het ook snel de valkuil dat je iedere keer hetzelfde doet en minder resultaat bereikt. De routine moet dus bestaan uit het feit dat je traint, niet hoe je traint!

Houd je voortgang bij

Meten is weten, zo ook bij fitness. Indien jij je voortgang bijhoudt en kleine mini doelen voor jezelf stelt, is de kans groot dat je succesvoller zult zijn dan wanneer je dat niet doet. Houd je voortgang bij in een trainingslogboek en meet het aantal reps en sets en gewichten die je per oefening doet. Meet daarbij ook je eigen lichaamsstatistieken, zoals je gewicht, je BMI en je vetpercentage. Houd bij wat er gebeurt indien je aanpassingen doet in je training, voeding of supplementen gebruik.

Heb jij nog andere tips? Laat deze dan achter in de comments hieronder.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie