COACH LOGIN
blessures

Blessures voorkomen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Krachttraining is een zware inspanning en kan vaak voor blessures zorgen. De meeste blessures worden veroorzaakt door een van de onderstaande redenen.

Blessures voorkomen

  • Te zwaar trainen
  • Te vaak trainen
  • Verkeerd trainen
  • Niet naar je lichaam luisteren

Te zwaar trainen

Zwaar trainen is een relatief begrip. Simpel gezegd betekent het dat je teveel reps boven de 90% van je one rep max doet. Als je op deze manier je lichaam traint is de kans groot dat je gaat overtrainen en spieren gaat afbreken in plaats van aanmaken. Aanbevolen is om 4 – 10 reps per week te doen boven de 90% one rep max.

Te vaak trainen

Wanneer je te vaak traint kan dit ook leiden tot blessures en uitputting. Ook hier is de richtlijn als volgt:

  • Grote spiergroepen – 9 tot 16 sets per week
  • Kleine spiergroepen – 3 tot 9 sets per week

Grote spiergroene zijn borstspieren, schouders, rug en quadriceps. De kleine spiergroepen zijn biceps, triceps, trapezius, buikspieren, hamstrings en kuiten.

Deze richtlijnen zijn niet afhankelijk van je trainingsschema. Dus wanneer je een fullbody workout doet of een onderlichaam – bovenlichaam split, je zou het aantal sets moeten beperken tot bovenstaande.

Verkeerd trainen

Het behoeft geen extra uitleg dat het trainen met zware gewichten op een verkeerde manier voor blessures kan zorgen. Dit moet dan ook een continu focuspunt zijn wanneer je met krachttraining en gewichten bezig gaat. Probeer daarom ook altijd je oefeningen zo correct en schoon mogelijk uit te voeren. Gebruik nooit je onderrug als je het gewicht niet meer kunt dragen. En luister naar je lichaam. Wanneer je aan het trainen bent en je voelt dat er iets niet goed zit, stop dan meteen. Hiermee voorkom je dat het erger wordt.

Trainen wanneer je ziek bent

Er zijn veel onderzoeken die stellen dat het trainen wanneer je ziek bent geen gevolgen hoeft te hebben, er zijn veel redenen om het niet te doen. De meest belangrijke is dat een zware training tijdens een griep of verkoudheid tot blessures kunnen leiden. Je bent niet in maximale vorm en wanneer je met zware gewichten aan de slag gaat kan dit negatief uitpakken.

Als je toch wilt gaan trainen wanneer je ziek bent, geldt ook hier: luister naar je lichaam. Train iets lichter dan normaal en blijf veel drinken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie