COACH LOGIN
Kracht van het kreunen

De kracht van kreunen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Tennisspelers die kreunen tijdens het slaan van de bal geven de bal 3,8% meer snelheid mee dan wanneer er niet gekreund wordt. Dit is de uitkomst van een binnenkort te verschijnen onderzoek in de Journal of Strength & Conditioning Research (1). Een mooie aanleiding om te schrijven over de “kracht der kreun” die volgens sommige onderzoeken 12% meer kracht oplevert bij krachttraining en traditioneel wordt ingezet bij vechtsporten.

Overdreven kreunen

Bij het oorspronkelijk plaatsen van dit artikel schreef ik: “Fuck Planet Fitness!” Die “sportschool die geen sportschool is” en waar niet gekreund mag worden door leden om zo extra kracht te zetten tijdens hun oefening. Dit gekreun zou intimiderend werken op andere leden.

“Gymtimidation” noemen ze dat. Leuk gevonden, maar het blijft een marketing truck om losers binnen te halen.

“There, I fucking said it.”

Niet heel slim misschien om dit zo te stellen aangezien achteraf blijkt dat ik een deel van onze lezers hiermee “losers” heb genoemd. Gisteren werd namelijk een ander artikel van mij over sportschool-etiquette op onze Facebook-pagina geplaatst. Als toevoeging op door mij genoemde irritaties in de sportschool werd meerdere malen gekreun tijdens de training als (meest) storend gemeld. Dit huidige artikel schreef ik al eerder, maar gezien de reacties vond ik een update hier wel op zijn plaats.

Ben ik nu zo’n aso-über-macho-pornstar-wannabe-kreuner waar een ieder zich terecht aan stoort of zijn deze lezers mensen die nooit hard genoeg getraind hebben om de toegevoegde waarde van gekreun te kennen? Zoals zo vaak ligt het antwoord in de nuances.

Waarom kreunen?

Kreunen om die ene of enkele herhalingen extra te kunnen doen, waarbij je de kracht uit je tenen moet halen om deze herhaling(en) (evt. met hulp) te kunnen doen, is juist waar de sport om draait: Je grenzen opzoeken en deze verleggen om iedere keer weer sterker te worden. Als je elke week de sportschool binnen loopt en gewoon “je vaste rondje” doet en het jezelf nooit echt zwaar maakt dan zal je inderdaad niet begrijpen waarvoor het gekreun nodig is. Dit ligt mijns inziens dan echter aan jouw beperkte inzet en/of lagere doelstellingen. Een beetje als die kinderen die tijdens gym na honderd meten lopen op het gras gaan zitten en jou voor gek verklaren als je wel probeert zo ver mogelijk te rennen in 11 minuten tijd.

Daar tegenover staat echter het bekende principe van de gorilla die zichzelf extra hard op de borst slaat wanneer er een aantrekkelijke dame in de buurt traint. De gorilla die dan al vanaf de eerste herhaling begint te kreunen terwijl hij er daarna nog makkelijk tien herhalingen uit perst. Dan klopt er dus iets niet. Als je tien reps kunt doen, is het onmogelijk dat de eerste al zoveel van je vergt dat kreunen noodzakelijk is.  Dan kan je net zo goed met een megafoon omroepen: “Kijk naar mij!! Ik snak naar aandacht, ben eigenlijk heel onzeker en hoop nu extra mannelijk over te komen”.

Ik snap dus helemaal dat er situaties zin waarin kreunen erg storend is. Met onderstaande zal ik echter onderbouwen dat het zeker functioneel kan zijn indien op de juiste momenten aangewend! En ja, daarna zal ik de klacht over het kreunen en andere onbehandelde klachten over gedrag in de sportschool verwerken in een update over sportschool-etiquette.

Kreunen een eeuwenoud hulpmiddel bij fysieke inspanning

Ik geef regelmatig les in kobudo (Japanse vechtsport) op middelbare scholen. Als ik voor een demo een “kata” loop, zorg ik altijd dat ik vlak voor ze sta wanneer ik de eerste “kiai” maak, de schreeuw die gepaard gaat met het maken van een aanval. Vind ik leuk omdat ze zich altijd rot schrikken wanneer de uitroep “Eeeeejjj!!” door de ruimte knalt en echoot vanaf de muren van de gymzaal. Wanneer ze vervolgens zelf aan de slag mogen en hierbij ook een “kiai” moeten maken, begint dit altijd erg giechelend. Het blijft toch wennen om “even gek te doen” en zo te staan schreeuwen in de zaal met z’n allen.

Binnen het Tennis wordt het ook niet altijd gewaardeerd. Met name sommige dames weten zoveel geluid te produceren dat tegenstanders bij de scheidsrechter klagen last te hebben van het vocabulaire geweld van de, in hun ogen, porno-actrice-wannabee.

Kreunen is natuurlijk. We doen het niet voor niets instinctief. Er is niemand die tennissers, krachtsporters of vechtsporters verteld heeft dat dit meer kracht oplevert voordat ze dit zijn gaan proberen. Er is niemand die mij tijdens die zware laatste herhaling in m’n oor fluistert dat ik het wel red als ik schreeuw. Dit gebeurt vanzelf. Het enige onnatuurlijke is wanneer we elkaar proberen wijs te maken dat dit niet wenselijk is. Dat past typisch in de Nederlandse cultuur van “doe maar normaal da’s al gek genoeg”. Niet uitsloven, in de maat lopen en al dat soort persoonlijkheids-dodende onzin.

Ik verwelkom dan ook onderzoeken waaruit blijkt dat het verbaal kracht bijzetten van je bewegingen niet slechts pure intimidatie is van de tegenstander of een poging de aandacht te trekken van de dames in de sportschool, maar daadwerkelijk de kracht vergroot.

Grunting in tennis

Amerikaanse onderzoekers wilden weten welk effect het gekreun in tennis had op onder andere de balsnelheid (1). Daarnaast keken ze naar zaken als de maximale zuurstofopname, verhouding zuurstofopname en verbruikt en hartslag. Hiervoor lieten ze vijf mannen en vijf vrouwen, allen competitief op universiteitsniveau, herhaaldelijk for– en backhands slaan. De ene keer deden ze dit zonder gekreun en de andere keer met (en omgekeerd). De onderzoekers zagen dat het gekreun de balsnelheid significant verhoogde terwijl dit niet ten koste ging van energieverbruik uitgedrukt in zaken als zuurstofverwerking en hartslag.

Grunting increased ball velocity (kph) 3.8% compared to non-grunting condition (p < 0.034) with the M +/- SD being 83.4 +/- .6.1 and 80.3 +/- .8.7, respectively. The physiological responses (VO2, HR, VE/VO2, and RPE) for the two hitting conditions were not significantly different for any variable…

…It was concluded that grunting increased ball velocity without increasing VO2 or VE/VO2 or RPE in comparison with not grunting. It may be worthwhile for players and coaches in tennis as well as other sports to experiment with grunting to determine possible improvement in performance.

– E.R. Callison, University of Nebraska

Kreunen in krachtsport

Je zou denken dat het redelijk makkelijk te onderzoeken is of je sterker wordt bij krachttraining door te kreunen. Een leuk onderwerp bovendien voor een onderzoeker, leek mij. Het aantal onderzoeken hiernaar bleek echter toch beperkt tot slechts twee. Bovendien stelt het eerste onderzoek dat ik hiernaar vond, tot mijn grote verbazing, dat kreunen geen meerwaarde biedt (2).

Grunting did not significantly increase maximum force production in either group, and this was supported by EMG findings. These findings suggest that grunting does not significantly increase force production; however, it should not be discouraged as small increases in force production may influence the outcome of athletic performance.

-Z. Morales, Hardin-Simmons Uttiuersity

Hier valt echter wel wat op aan te merken. De volledige tekst van het onderzoek kan ik nergens vinden. Tenminste, Het pdf-bestand dat ik wel vond, was zo kort dat het net zo goed de samenvatting had kunnen zijn. Exacte data is daarom niet na te zien. Zo noemt de onderzoeker dat er “geen significant verschil is” en later dat kleine verschillen wel van invloed kunnen zijn. Hieruit valt af te leiden dat het kreunen wel meer kracht leverde (maar niet genoeg voor statistische significantie).

Belangrijker nog, er is gekeken naar isometrische kracht tijdens het deadliften. Een methode die in praktijk verhoudingsgewijs zelden wordt toegepast. Als het gaat om kracht in tennis, krachttraining en vechtsport dan wordt de kreun altijd gebruikt tijdens het concentrische gedeelte van de beweging. Het gedeelte waarbij de spieren worden aangespannen terwijl ze verkorten. Bij tennis zijn dat bijvoorbeeld de spieren van de borst die de arm van achteren naar voren trekken, de zijwaartse buikspieren die zorgen voor rotatie in de romp en de biceps die de arm buigen. Bij deadliften in krachttraining is dit het gedeelte waarbij je omhoog komt. Het excentrische gedeelte is in tennis juist in de voorbereiding (arm naar achteren, o.a. spiervezels borst worden opgerekt).

Bij deadliften is het excentrische gedeelte wanneer je weer zakt. Het isometrische gedeelte is wanneer de spanning in de spieren wordt vastgehouden zonder beweging in de door die spieren aangedreven lichaamsdelen. Spanning vanuit stilstand is nu juist voor deze sporten het minst interessant als het gaat om de toegevoegde waarde van een kreun. Wanneer heb je een tennisser horen kreunen op het moment van stilstand voordat de service genomen wordt of een deadlifter terwijl hij halverwege de beweging stil blijft staan en niet probeert verder omhoog te komen?

Kracht in de onderarm met kreunen ruim 12% meer kracht

Andere onderzoekers pakten dit gelukkig wat slimmer op (3). Ze keken hoeveel kracht er maximaal gegenereerd kon worden in de “flexoren van de onderarm”. Dit zijn de spieren die ervoor zorgen dat je pols in de richting van de handpalm kan buigen. Zij lieten hun proefpersonen dertig minuten lang iedere minuut zo hard mogelijk de pols buigen. Soms lieten ze voorafgaand aan zo’n poging een startpistool  afgaan om te kijken of dit invloed had op de kracht. Bij de laatste poging lieten ze de deelnemers schreeuwen tijdens het buigen van de pols.

Zoals te verwachten een aflopende lijn omdat ze na iedere poging meer vermoeid raakten. Wat ten eerste opvalt, is dat het startschot ervoor zorgt dat er meer kracht wordt gegenereerd. Mogelijk is dit vergelijkbaar met het effect van verbale aanmoediging. Wat ons hier echter vooral interesseert is het feit dat de poging mét schreeuw de meeste kracht oplevert, ondanks het feit dat dit de laatste poging was. De deelnemers wisten overigens niet dat dit de laatste poging was dus dit kwam niet door het mentale effect van de wetenschap dat de laatste energie eruit geperst mocht worden. In tegenstelling tot het vorige onderzoek was dit verschil 12% en dus wel degelijk significant De onderzoekers concluderen dan ook:

The average of single, terminal pulls accompanied by a shout compared with the mean of the averages of all pulls not immediately preceded by a shot or shout discloses a 7.5-lb. or x 2.2 % increase attributable to the shout. This improvement, also, is highly significant.

M. Ikai, George Williams College

Helaas lijken er niet meer onderzoeken naar dit onderwerp gedaan te zijn.

Kreunen in vechtsport: De kracht van de Kiai

Sporters kunnen dus profiteren van “de kracht der kreun” in tennis “as well as other sports” zoals de onderzoekers van het eerste onderzoek stelden. En daarmee kom ik terug op de “kiai” uit vechtsporten. Het woord “Kiai” is opgebouwd uit de woorden “Ki” (energie) en “Ai” (“harmonie” of “verbinden”).

Bij de lessen op middelbare scholen leg ik altijd uit dat de kiai o.a. gedaan wordt om je zuurstof te kanaliseren om zo extra kracht te genereren (naast het ontwikkelen van fighting spirit). Hierbij is het niet de bedoeling overdreven lang te schreeuwen waardoor alle zuurstof verloren gaat, maar juist om te leren de ademhaling te controleren. Naar aanleiding van het onderzoek onder de tennissers ging ik op zoek naar onderzoeken naar de kiai, maar ook daar zijn helaas geen gepubliceerde onderzoeken naar gedaan die mij bekend zijn.

Hoewel ik tijdens de lessen vaak verwijs naar het tennis als voorbeeld van het gebruiken van een schreeuw voor kracht, wist ik niet dat het bewijs voor deze honderden jaren oude theorie uiteindelijk ook door het tennis bewezen zou worden.

Conclusie

Schreeuwen tijdens het slaan van de bal bij tennis zou de balsnelheid met bijna 4% verhogen.

Voor krachttraining stelt één onderzoek dat de toegevoegde waarde van schreeuwen niet significant is. Dit onderzoek was echter beperkt in opzet. Een onderzoek dat beter was opgezet, toonde wel een significant verschil van ruim 12%.

Binnen de vechtsport lijkt dit nooit onderzocht te zijn. Hiervan zijn althans geen publicaties in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften. Gezien de explosiviteit van de bewegingen lijkt het echter redelijk de bevindingen van het tennis door te trekken naar de vechtsport.

De belangrijkste conclusie lijkt me echter dat dit onderwerp veel te makkelijk te onderzoeken is ten opzichte van het beperkte aantal onderzoeken dat tot nu toe hiernaar gedaan is. Verder onderzoek zou meer inzicht moeten geven.

Referenties

  1. Callison, Emily R. MS; Berg, Kris EdD; Slivka, Dusting PhD. Grunting in Tennis Increases Ball Velocity But Not Oxygen Cost. Journal of Strength & Conditioning Research: POST ACCEPTANCE, 9 February 2014 doi: 10.1519/JSC.0000000000000333
  2. ZEKE MORALES, SCOTT OWEN, AND DENNIS G. O’CONNELL. VOCAL DISINHIBITION (GRUNTING) DOES NOT INCREASE DEAD LIFT FORCE IN COLLEGE ATHLETES OR NONATHLETES. Perceptual and Motor Skills, 1999,89,233-234. O Perceptual and Motor Slulls 1999
  3. lmr, M., &STEINHAUS. A. (1961) Some factors modifying the expression of human strength. Journal of Applied Physiology, 16, 157-163.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie