COACH LOGIN
fitness app in de gym

Een fitness app in de gym; toegevoegde waarde of afleiding?

Wat is de toegevoegde waarde van een fitness app, specifiek van het gebruik in een sportschool?

Online Coaching App

Sinds we de Online Coaching App van Fitsociety hebben gelanceerd, hebben we vele reacties ontvangen over het gebruik hiervan. We zijn erg blij met de vele positieve reacties en nog blijer met suggesties voor verbeteringen. Inmiddels zijn we dan ook al talloze updates en duizenden downloads verder en maken steeds meer coaches gebruik van de app voor hun dienstverlening. We zijn dan ook wel een beetje trots op hetgeen we hebben neergezet.

Er was echter een kritiek waar geen enkele update tegenop gewassen is. Deze kritiek betreft namelijk niet de app zelf, maar het gebruik van een app in de sportschool in het algemeen. ‘

In dit artikel wil ik dan ook ingaan op het ‘waarom’ en ‘voor wie’. Wat is de toegevoegde waarde van het gebruik van een fitness app in het algemeen en die van Fitsociety in het bijzonder? Voor wie betekent de app een meerwaarde en voor wie zou het slechts afleiding betekenen?

Kort gezegd; een app als de onze is van toegevoegde waarde voor iedereen die zijn training en/of voeding wilt plannen, structureren en bijhouden. De app is een middel om zo makkelijk mogelijk schema’s op te stellen en resultaten te meten. Als je geen meerwaarde ziet in het plannen van training en voeding of het bijhouden van resultaten dan zal je weinig nut zien in het gebruik van de app.

Routine of progressie?

Fitness apps komen in verschillende mate en vormen. Ik beperk me hier tot de apps die trainingsschema’s bieden en de mogelijkheid je training vast te leggen. Ik zal ook niet ingaan op de mogelijkheid je voeding te tracken omdat het we het hier hebben over het gebruik in de gym. Daar zal ik een apart stuk aan wijden gezien het voor velen de grootste meerwaarde van de app zal zijn.

Waarom een app? Je gebruikt dit soort apps in de gym voornamelijk om twee reden:

  • Weten wat je moet doen
  • Vastleggen wat je hebt gedaan

Training Plannen

Misschien ben je iemand die nooit trainingsschema’s gebruikt. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Je begrijpt de basisprincipes van trainingssplits, en/of full body workouts. Je snapt het belang van herstel en de verschillende trainingsmethoden voor verschillende doeleinden. Of tenminste de methode voor jouw doeleinde. Dan ben je ook in staat om bij het binnenlopen van de gym je trainingsschema voor de dag op te stellen.

Zo doe ik het zelf namelijk ook meestal. Een routine met ingebouwde variatie zodat je weet dat de basis klopt zonder in herhaling te vervallen. Je kent dat wel, van de ‘shownummers’ onthouden wat je max was en voor de rest ‘aanvoelen’ wat voor die dag goed voelt qua gewicht en reps. Dat werkt in mijn geval prima. Om op gewicht te blijven ten minste en op hetzelfde niveau wat kracht betreft. Anders gezegd, het is voor voldoende om mijn doelstelling te bereiken. Mits mijn voeding natuurlijk ook voldoet.

Dat kan betekenen dat ik heel veel mazzel heb qua aanleg, of dat mijn lat erg laag ligt. Je hebt geen lift nodig als je al op de juiste etage bent. Mocht dat in jouw geval anders zijn en ben je nog niet tevreden met je huidige resultaten uit ‘freestyle trainen’, dan zal je toch ergens voor verandering moeten zorgen. Het structureren van je training kan daarbij een belangrijke stap zijn. Van tevoren goed nadenken over wat jouw doelstellingen zijn, bedenken welke schema’s daar over een langere termijn bij passen en deze ook vastleggen zodat je je eraan kunt houden.

De app helpt hierbij door je ruim 1.000 oefeningen te tonen en een makkelijke manier te bieden hiermee persoonlijke schema’s op te stellen, maar ook te structureren.

Training tracken

Maar nogmaals, als je al jaren traint dan kan je al een hele database met oefeningen in je hoofd en afwisselende schema’s bedenken. Misschien onthoud je alles of gebruik je een geheugensteuntje op papier. Dat kan allemaal prima werken. Wat je wilt gaan doen, kan immers vast staan. Onthouden wat je daadwerkelijk hebt gedaan is echter weer een extra kolom of variabele in je mentale excel lijstje.

Je trainingsresultaten bijhouden zorgt ervoor dat je het verhogen van de weerstand verder kunt plannen. Je hebt een goed inzicht in je trainingscapaciteit en weet daardoor welke aanpassingen je vervolgens in je training kunt maken. Behalve het verkrijgen van data waarmee je kunt plannen, is het vastleggen zelf en het kunnen bekijken van je resultaten zelf al een groot motiverend middel. Je bent niet meer vrijblijvend aan het trainen als een amateur voetballer die af en toe met wat vrienden een balletje gaat trappen. Door te plannen en tracken als een professional neem je je eigen doelstellingen ook veel serieuzer. Je bent je er continu van bewust waar je staat en waar je heen wilt.

Waarom onze app?

De ene app is natuurlijk de andere niet. Er zijn vele fitness app en in veel gevallen mag je je afvragen wat de toegevoegde waarde is. Veel apps bieden een heel specifieke functionaliteit waardoor ze slechts interessant zijn voor een specifieke doelgroep onder bepaalde omstandigheden.

De hierboven beschreven voordelen gelden alleen voor de planning en tracking-apps die de mogelijkheid bieden om trainings- en voedingsschema’s op te stellen en de uitvoering hiervan bij te houden. Daarmee valt het grootste deel van alle apps af.

Wij hebben met het ontwikkelen van de app de simpele vraag gesteld:”Wat heb je nodig om zo makkelijk mogelijk je voedingsbehoefte vast te stellen, een bijbehorend dieet op te stellen, trainingsschema’s op te stellen en je resultaten te meten. Hoewel we continu blijven ontwikkelen zijn we nu reeds op een punt waarop dat we denken hierin geslaagd te zijn. Ik ken momenteel geen andere app die deze al deze functies biedt en zo makkelijk werkt.

Coaching

Tot slot moet natuurlijk het coaching-gedeelte benoemd worden. Je kunt met de app geheel zelfstandig aan de slag. Maar je kunt ook een coach inschakelen. Dankzij de app kan je ten eerste al makkelijk een coach kiezen door het heldere overzicht van coaches die via de app werken. Deze coach hoeft jou vervolgens geen schema’s in excel of pdf toe te sturen, deze worden allen in de app aangeboden. De coach hoeft ook geen tijd te verspillen aan standaard berekeningen die door software uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor resteert meer tijd voor de belangrijke zaken; de advisering en communicatie. Niet via whatsapp of messenger, maar via de chatfunctie in de app waardoor je al je informatie onder één dak hebt.

Coaches kunnen actief meekijken tijdens je training door je ingevoerde resultaten te bekijken en actief adviseren in het verhogen van intensiteit en de mate waarin.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie