COACH LOGIN
Sixpack kweken

Fake fitness news

“Een sixpack in 6 weken!”, “Afvallen in 8 weken!”, “Grotere armen met deze 5 oefeningen”. Fake news, clickbait en valse beloftes. Dat kennen we al jaren in fitnessland. 

Fitness factchecker

Enkele jaren geleden kreeg ik een artikel aangeleverd voor deze blog. “Bodypump zou tot meer spiergroei leiden dan traditionele krachttraining”, aldus de schrijfster. Op het eerste gezicht leek het onderbouwd. Er stonden netjes twee referenties naar onderzoeken waaruit de stelling zou moeten blijken. Een van de onderzoeken waarnaar ze verwees, betrof Kaatsu training. Kaatsu training gaat echter over het afknellen van de bloedcirculatie tijdens het trainen en heeft dan ook helemaal niets met Bodypump te maken. Het andere onderzoek ging wel over spiergroei met relatief weinig weerstand en veel herhalingen. Er was echter geen enkele reden om aan te nemen dat de weerstand en het aantal herhalingen, zoals gebruikt in het onderzoek, representatief waren voor Bodypump. Een beetje als “Bananen zijn gezond” en verwijzen naar een onderzoek naar de effecten van koolsla.

Toen ik haar hierop wees, was het antwoord dat haar artikel klopte volgens Les Mills en ze hierachter stond. Bodypump is echter van Less Mills dus legde ik uit dat het niet handig is als de slager zijn eigen vlees keurt.

Als hoofdredacteur is het mijn taak achter de artikelen te kunnen staan die hier verschijnen. Ze wilde het artikel niet aanpassen, dus kon ik het artikel niet toelaten. Toen had ze geen zin meer om te werken met die irritante redacteur die wilt dat informatie niet uit de duim gezogen wordt. Ze zou het op haar eigen kanalen verspreiden en zo was de wereld weer een pareltje aan informatie rijker.

Nep Nieuws

Op dagen als deze wens ik wel eens dat ik voor een politieke blog werkte. Als het echter over nep nieuws, of ‘alternatieve feiten’ gaat dan kan je in fitnessland dus ook aan je trekken komen. Bekende voorbeelden zijn:

  • “Een sixpack in 6 weken”
  • Tel Sell terreur
  • “Omdat ik het kan, kan jij het ook”
  • Magische pillen en poeders

‘Sixpack in 6 weken’

Ik krijg een soort allergische reactie als ik voor de zoveelste keer een Mens’s Health titel zie, onder een model met Tel Sell sixpack en een Bold and the Beautiful kop. Of 20 verschillende titels die over grotere armen gaan, iets waar de meer hardcore magazines goed in zijn. Als je maandelijks tips hebt om in twee maanden een sixpack te hebben of ‘armen van een reus’ te krijgen. Dan gaat er blijkbaar toch iets mis als mensen dezelfde titels blijven kopen. Een beetje als tien keer dezelfde danscursus voor beginners doen. Of het blijkt een onmogelijke dans voor beginners, of je bent een ongelofelijk slechte danser. Als het over de sixpack gaat, gaan beiden op.

Al maak je er 60 weken van. Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat je geen vaste termijn kunt noemen waarbinnen een sixpack behaald kan worden. Daarvoor zijn de verschillen in uitgangspunt natuurlijk veel te groot. Als je momenteel 40 kilo overgewicht hebt en een vetpercentage van 25 procent dan is 6 weken onhaalbaar voor een sixpack, onbelangrijk en onwenselijk. Afvallen naar een gezond gewicht en een gebalanceerd dieet leren, is dan veel belangrijker.

Voor wie zijn dan deze titels dan toch zo verleidelijk? Niet voor de mensen voor wie het haalbaar is. Dat zijn namelijk de mensen die al dicht tegen een sixpack aanzitten en geen artikel met een paar buikspieroefeningen nodig hebben. Oh ja: Waarom bestaan zoveel van de tips in dit soort artikelen uit buikspieroefeningen? Niet omdat de schrijver niet weet dat die oefeningen maar een zeer klein deel van de oplossing zijn en dieet het belangrijkste is. Dat weten ze al te goed. Ze weten echter ook dat ‘meer oefeningen doen’ beter verkoopt dan ‘minder eten’.

Deze titels zijn dan ook vooral gericht op mensen die waarschijnlijk nooit een zichtbaar wasbordje zullen hebben. Mensen die onbewust een illusie willen kopen. Zo’n artikel lezen is een beetje als meedoen aan de loterij. Je weet dat je die jackpot waarschijnlijk nooit zult winnen, maar je koopt een stukje hoop. Het goede nieuws hier is dat er in praktijk veel meer winnaars kunnen zijn, het slechte nieuws is dat je er heel wat meer voor moet doen dan een lot kopen, of een tijdschrift.

Tel Sell Terreur

Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen een sportschool onder hun bed hebben liggen. Allemaal van die revolutionaire fitness-apparaten die (samen met je fitness dromen)  handig opgevouwen onder je bed geschoven kunnen worden om daar nooit meer onderuit gehaald te worden.

Begrijp me niet verkeerd. Sommige van deze toestellen kunnen echt wel een effect hebben. Meestal echter niet het effect dat de consument verwacht. Tel Sell trekt een blik goed getrainde acteurs met wasbordje en Colgate smile open en de kijker denkt een sixpack te krijgen door bijvoorbeeld oefeningen voor de binnenkant van de benen te doen. Die benen kunnen sterken worden, maar de wanhopige koper ziet maar niet dezelfde buik in de spiegel verschijnen als die van de modellen in de reclame.

Dan maar weer wachten op de eerstvolgende koningsdag om die troep voor een euro te verkopen aan een andere sukkel.

Supplementen

Onlangs schreven we nog over de overname van Body & fitshop. Daar zou zo’n 100 miljoen euro mee gemoeid zijn. Er lopen dus een paar miljoen super gespierde, super droge Nederlanders rond. Dat moet wel gezien de miljarden kilo’s aan pillen en poeders die die afgelopen jaren verkocht en gebruikt zijn. De kopers van supplementen kan je vaak verdelen in drie hoofdgroepen:

  • De alleskopers: “Toon mij een mooi plaatje van een bodybuilder en gebruik krachttermen als ‘ripped’,’gains’ en ‘massamonster’ en ik koop alles dat je in een pot stopt.
  • “Baat het niet dan schaadt het niet”: Al minder verwachtingen, maar bereid alles uit te proberen zolang het budget het toelaat.
  • Pubmed cowboys: Doof en blind voor alles dat de verkoper zegt. Deze koper haalt al zijn informatie alleen uit onafhankelijke en wetenschappelijke bronnen.

Wees realistisch en kritisch

Dit is de tijd van oneliners, soundbites, fake news en clickbait. Daarin doen uitspraken over ongestelde kippen en  het omarmen van honger het goed.

Dat je een makkelijker oplossing wilt horen, betekent niet dat die bestaat. Ook niet wanneer iemand deze zogenaamd presenteert. Zowel media als politiek zijn er steeds meer op gericht om ons te vertellen wat we willen horen, niet wat we moeten horen. We luisteren meer en meer naar het mooiste verhaal, niet naar het juiste verhaal. Dus krijgen we een mooi, maar onjuist verhaal.

Wat je dan wel moet horen? 

  • Als je regelmatig artikelen leest over het behalen van een sixpack, zal je waarschijnlijk nooit een sixpack krijgen die geen bier bevat
  • Je hebt niet twintig artikelen nodig om je te vertellen wat je al wist
  • Je hoeft geen ‘niet-eerder-verhulde geheimen en tips’ te lezen. Er zijn geen makkelijke manieren, no shortcuts.
  • Het model dat voor een artikel, toestel of supplement poseert heeft altijd meer aanleg of harder gewerkt dan jij. Hij of zij heeft niet meer artikelen gelezen met ’10 tips voor een snellere sixpack en ook niet een slimmer apparaat op Tel Sell gekocht.
  • Jij bent verantwoordelijk voor de informatie die je aanneemt!

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie