COACH LOGIN
powerbag fitness trend

Fitness Trends 2014

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De afgelopen jaren hebben we steeds aan het eind van het jaar in een artikel beschreven wat voor fitness trends we verwachten voor het nieuwe jaar. Ook dit jaar doen we dat weer. In 2013 dachten we vooral dat Bootcampen (net als in 2012) een populaire sportactiviteit zou zijn en daarnaast heeft crossfit hele grote stappen gemaakt in 2013 (en 2012). Lees hier onze voorgaande artikelen over de fitness trends in 2012 en de fitness trends in 2013

Fitness Trends 2014

Functioneel Fitness

Ik denk dat de nadruk steeds meer op functionele training komt te liggen. Functioneel trainen is een manier van trainen waarmee je niet alleen zorgt voor een gezondere levensstijl, maar ook zorgt voor het makkelijker maken van dagelijkse activiteiten. Zo probeer je bijvoorbeeld oefeningen af te stemmen op bewegingen die men dagelijks vaak maakt. Hierdoor train je op een juiste houding en uitvoering en bouw je conditie op om de activiteit mogelijk te maken.

Core training

Power en kracht komen vanuit de Core. De Core moet sterk getraind zijn voordat je overige zware krachtoefeningen gaat doen. Veel nieuwe fitnesstools zoals de TRX, de TRX Rip trainer (voor rotatie) en overige sportattributen worden gemaakt om de nadruk tijdens trainingen te leggen op de core (romp).

Bootcamp

Lekker buiten actief bezig zijn in groepsverband. Na een goede Bootcamp ben je helemaal leeg en heb je het idee keihard getraind te hebben.

Crossfit

De populariteit van Crossfit is nog lang niet voorbij en zal verder toenemen in 2014. Een hele intense krachtinspanning voor de echte sportievelingen.

Balans en stabiliteitstraining

Nederland vergrijst nog altijd. Voor veel oudere mensen is het belangrijk om goed te been te blijven en om veilig te kunnen wandelen. Balans en stabiliteitsoefeningen kunnen daar zeker bij helpen. Hoe ziet een balans en stabilisatie training eruit? Het is belangrijk om te trainen in een proprioceptief verrijkt milieu. Dit doe je door het creëren van een onstabiele (maar controleerbare) omgeving. Hierdoor wordt veel aanspraak gemaakt op de interne balans en stabilisatie mechanismen van het menselijk lichaam.

Er zijn verschillende populaire hulpmiddelen waardoor je goed op stabilisatie kunt trainen.
Het is dus belangrijk om te trainen in een onstabiele omgeving en door middel van niet te zware gewichten met veel herhalingen. Voorbeelden van voorwerpen die een onstabiele omgeving creëren zijn: Swiss bal, Bosu bal, Balansschijven, Houten plankjes, Foam pads etc.

H.I.I.T. training

High Intensity Interval training is een explosieve trainingsvariant waarin bijna maximaal wordt getraind (90% of meer van VO2max) voor een korte duur. Daarna wordt even rust gepakt of minder intens getraind om vervolgens weer naar een bijna maximale trainingscapaciteit te gaan. Veel ongetrainde individuen kunnen door middel van deze training vaak harder trainen en meer bereiken dan wanneer ze langdurig op een gematigde intensiteit zouden trainen. Een ander voordeel van HIIT training is dat het veel minder tijd in beslag neemt. Dit is dus een vorm van training dat ideaal is voor mensen met het “gebrek aan tijd” excuus.

Persoonlijke begeleiding

De laatste jaren is sporten op sportscholen steeds goedkoper geworden. Veel grote sportketens kunnen hele goedkope sportabonnementen aanbieden. Veel kleine sportondernemingen zijn overgenomen of zijn gestopt omdat ze niet op kunnen boksen tegen de lage prijzen van de grote sportketens. Het is natuurlijk super om voor 15 euro onbeperkt te kunnen sporten in de maand. Maar ik weet ook dat hierdoor de begeleiding en persoonlijke aandacht minder is. Vooral voor veel oudere mensen en mensen met weinig sportervaring is het noodzaak dat die persoonlijke aandacht er wel is. Ik denk dat veel mensen dan ook liever wel een sportschool zoeken waar het wat rustiger is en waar wel meer persoonlijke aandacht is, ook al kost dit dan wat meer.

Personal training

Ik denk dat ook in 2014 veel mensen personal training te duur vinden. Maar de personal trainers hebben hier ook iets op gevonden namelijk small group training. Wanneer je bijvoorbeeld met vijf man komt sporten dan is er nog steeds veel persoonlijke aandacht en de kosten kunnen worden gedeeld. Ideaal voor de sporter en voor de personal trainer.

Online

Steeds meer fitnessprofessionals zien kansen op het internet. Hoe eenvoudig is het om op internet te kijken hoe een bepaalde oefening moet. Daarnaast kun je met veel sportattributen het gehele lichaam trainen (met begeleiding van internet) comfortabel in je eigen huis.

Apps

Heel veel Apps geven informatie over oefeningen, voeding etc. Daarnaast helpen veel apps mee tijdens het sporten om bijvoorbeeld gegevens te verwerken zoals het aantal verbrande calorieën, gelopen afstand etc. Ook kun je tegenwoordig jezelf inschrijven voor lessen via de fitness app van de sportschool.

Powerbags/Gymstick/Aquabags

Dit zijn een soort van rugzakken gevuld, met bijvoorbeeld water of zand. Hiermee zijn oefeningen voor het gehele lichaam te doen met de nadruk vooral gericht op core stabiliteit en kracht.

Krachttraining voor vrouwen

Al weet ik niet of dit een trend wordt voor 2014 ik zet hem er wel in. Al is het alleen maar om dit wederom te stimuleren. Er zijn helaas nog altijd een aantal foute vooroordelen die echt de wereld uitgeholpen moeten worden. Vrouwen zijn zo bang om breed en gespierd te worden dat krachtoefeningen en dumbbells worden vermeden. Allereerst is de hoeveelheid testosteron in vrouwen zo veel kleiner dan bij mannen dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn. Daarnaast is krachttraining enorm goed voor de gezondheid van de botten. Het extra spierweefsel dat vrouwen door krachttraining aanmaken is metabolisch erg actief waardoor in rust meer calorieën worden verbrand. En daarnaast zorgt een goede krachttrainingssessie ook voor een hogere calorie verbranding lang na het trainen! Oftewel alleen maar voordelen!

Zijn er trends die we over het hoofd hebben gezien of denk jij dat een bepaalde trend helemaal hot is in 2014? Laat het ons weten via de comments.

Alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Een enorm sportief en gezond 2014!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie