COACH LOGIN
Hypertrofie

Betekenis hypertrofie en hyperplasie: het resultaat van training

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Als je je spieren in je lichaam wilt ontwikkelen dan dien je hard aan de slag te gaan en wellicht genoegen moeten nemen met langzame spiergroei. Het lichaam zal alleen reageren op een combinatie van krachttraining, een goed dieet en voldoende rust.

Veel mensen hebben waarschijnlijk wel eens getraind met gewichten om op die manier een gespierd lichaam te krijgen, maar het lichaam is van nature lui en zal alleen voldoende spieren aanmaken om de belasting van dat moment om te kunnen gaan. Dus wanneer je grote spieren wilt ontwikkelen, dan zal je steeds je grenzen moeten opzoeken en daar overheen gaan.

Spiergroei en krachttraining

Spiergroei ontstaat vanwege hypertrofie of hyperplasie. Hypertrofie is een groei van de spieren vanwege de groei van de hoeveelheid spiervezels. Terwijl hyperplasie de groei is van de spieren door de toename van het aantal spiervezels.

In beide gevallen dien je je lichaam te voorzien van voldoende bouwstoffen in de vorm van proteine.

Hypertrofie

Hypertrofie kennen we in twee vormen: sarcomere hypertrofie, een toename in het contractiele gedeelte van de spier en sarcoplasmatische hypertrofie, een toename in het non-contractiele deel van de spier.
Sarcomere hypertrofie bevat een kleinere toename in de diameter van de spier, maar de spierdichtheid neemt hier toe. Bij sarcoplasmatische hypertrofie laat de spier een toename zien in diameter en een afname in spierdichtheid. Beide vormen van hypertrofie bevatten beide vormen. De hoeveelheid van elke vorm hangt af van de intensiteit en het aantal herhalingen.

Hyperplasie

Wanneer je traint met zware gewichten voelt je lichaam erg sterk aan. Dit in tegenstelling tot iemand die met lichte gewichten traint. Wanneer je doelstelling spiergroei is zul je je moeten richten op sarcomere hypertrofie.

Hyperplasie is het delen van spiervezels, dat resulteert in nog meer spiervezels, groter dan voorheen. Er bestaat een gedachte dat het aantal spiervezels vanaf de geboorte gelijk is en dat er geen toename in het aantal nieuwe spiervezels plaatsvindt, maar dat het delen van spiervezels afkomstig is door het beschadigen van de bestaande spieren. Russische sportwetenschappers claimden hyperplasie aan te kunnen tonen in de schouders van zwemmers. Zwemmen is een training op hoge snelheid met weinig weerstand.

Het proces van spiergroei is niet helemaal zeker maar de meeste theorien zijn gebasseerd op het feit dat het trainen met gewichten de spieren beschadigd en dat de spieren moeten overcompenseren om de volgende training de training met gewichten aan te kunnen. Het menselijk lichaam is in staat om elke 15 tot 30 dagen spieren af te breken en op te bouwen. Het opbouwen vindt voornamelijk plaats rond 24 tot 36 uur na de training en blijft aan tot 72 uur na de training.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. in het stuk over Hypertrofie, volg ik deze zin niet: Beide vormen van hypertrofie bevatten beide vormen.
    Het gaat over twee vormen van hypertrofie..

Plaats een reactie