COACH LOGIN
home gym

Je eigen home gym maken

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Een eigen sportschool. Welke krachtsporter droomt er niet van? Een eigen homegym maken is dan ook een onderwerp waar tegenwoordig steeds meer interesse en belangstelling naar te vinden is. Hierin zijn steeds meer, en steeds meer verschillende, doelgroepen te vinden. Bijvoorbeeld mensen die meer moeten gaan werken en daardoor minder tijd krijgen om te gaan sporten. Het heen en weer gereis naar de sportschool kost te veel tijd en geld. Of neem mensen die in nachtshifts werken. Overdag slapen en ’s nachts werken. Die kunnen er moeite mee hebben om tijd te vinden om te gaan sporten.

En dan heb je natuurlijk ook nog gewoon krachtsporters of recreatieve sporters die liever eigen baas zijn en het prettiger vinden om in hun eigen vrije omgeving ongestoord te kunnen trainen. Niet alle sportscholen zijn 24/7 open. Dat is voor veel mensen dus al gauw een probleem. Een homegym is dan een goede optie. Dus voor iedereen die er al eens over nagedacht heeft, hier zowel de plus als de minpunten op een rijtje.

Laten we van start gaan met de voordelen.

Voordelen eigen home gym maken

  1. Ben jij het ook zo beu dat er overal waar je komt wordt gezeurd met stomme regels van wat je nu wel en niet mag? In jouw eigen gym ben jij de baas. Als je lekker wil smijten en gooien met schijven gewichten, barbells, dumbbells enzovoort, dan doe je dat toch gewoon? Er is niemand die er last van heeft. Op de buren na dan misschien. Je bent niet verplicht om zo voorzichtig mogelijk om te gaan met de spullen, ze zijn immers toch van jou.
  2. Irriteer je je ook zo aan de zogenaamde ‘beachboys’ die staan te curlen in het squatrack, of een theekransje houden bij de bankdrukbank terwijl jij serieus wil trainen? Of de huisvrouwen die eindeloos veel herhalingen maken bij de lat pulldown terwijl ze te zitten kleppen met anderen en daarmee het toestel onnodig bezet houden? In jouw gym ben jij de enige klant (of met een eventuele trainingsmaat) en je hoeft dus nooit op iemand te wachten. Je kan altijd squatten, bankdrukken, wat je maar wilt.
  3. Iets wat mensen schijnbaar vaak toch wel belangrijk vinden… namelijk, de muziekkeuze. Die is bij deze geheel aan jou. Of het nu opera is, death metal, popmuziek of keiharde hardcore, dat maakt allemaal niets uit. Jij beslist. Je hoeft ook niet moeilijk te doen met oordopjes om alsnog aan de behoefte voor je eigen muziek te kunnen voldoen, want je kan gewoon een muziekspeler aansluiten en speakers ophangen of neerzetten.
  4. Een van de belangrijkste pluspunten: wanneer je ook wil trainen, voor jou is de sportschool altijd open. Of het nu gewoon lekker weer is, onweert, vriest of tijdens feestdagen als Kerstmis, als jij wil trainen dan kan dat. Openings- en sluitingstijden bestaan niet meer.
  5. Hygiëne is in een sportschool waar veel mensen komen wel zo fris, handig en eigenlijk niet meer dan logisch. Maar in een gym waar alleen jij traint vervallen veel van deze regels automatisch. Er is namelijk niemand meer die zich kan storen aan jou gezweet. En als jij het fijner vind om in je onderbroek te trainen bijvoorbeeld, dan is er geen reden om dat niet te kunnen doen. Of wil je juist dik ingepakt sporten, het kan allemaal. Je bent niet gebonden aan kledingseisen, verplichte handdoeken, wel of niet douchen, en andere regels.
  6. Je hebt natuurlijk altijd mensen die denken dat ze het allemaal zo goed weten. Of in elk geval beter dan jou. Of mensen die onnodig toestellen bezet houden (zie punt 2). Of misschien juist mensen die een babbeltje met je komen maken, terwijl jij alleen maar keihard wil trainen en niet wil praten tussendoor. In jouw gym hoef je je niet meer te storen aan deze mensen. Als je dat doet overigens, want niet iedereen ziet dit als een groot probleem.

Nadelen eigen home gym maken

  1. Je hebt geen spotter. Zeker als je wat serieuzere gewichten verplaatst, en in het bijzonder bij bankdrukken, dan is een goede spotter wel zo handig. Maar gelukkig zijn daar ook alternatieven voor. Mocht je bijvoorbeeld nog thuis wonen of een trainingsmaat hebben, dan kun je die eventueel gebruiken als spotter. Ook als je alleen woont zijn er oplossingen zoals vangers.
  2. Sommige mensen vinden het geweldig als ze de hele gym voor zichzelf hebben. Maar niet iedereen vind dit prettig. Sommigen vinden het juist fijner trainen met een maat, omdat ze dat meer motiveert. Of ze zijn op zoek naar contact met mensen die dezelfde sport beoefenen, en dan is de sportschool natuurlijk wel een geschikte plaats.
  3. In eerste instantie kost je het je een hoop geld. Voor de sportschool betaal je een maandelijks bedrag, maar nu moet je dus veel spullen in een keer kopen. Maar niet getreurd, op de lange termijn ben je goedkoper uit.
  4. Als je onervaren bent, een beginner, weinig kennis en verstand van zaken hebt, en nog niet precies weet waar je mee bezig bent, dan is een homegym niets voor jou. Dat is niet arrogant bedoeld, en het is ook niet om je te ontmoedigen, maar dat is gewoon een feit. Iedereen die begint raad ik sowieso aan om eerst ervaring op te bouwen bij een sportschool. Daar heb je mensen die je kunnen begeleiden, je de technieken aanleren, basiskennis bijbrengen van hoe te trainen, en sporters die al veel ervaring hebben en weten waar ze het over hebben. Van dat soort mensen kun je veel leren. Je moet dus wel al het een en ander weten voordat je fatsoenlijk en met resultaat kunt gaan trainen in je zelfgemaakte gym. Als je techniek namelijk niet deugt, en je jezelf daarmee op den duur de vernieling in helpt, is er niemand om je er op te wijzen. Sowieso raad ik aan om, of je nu beginner bent of gevorderde, altijd te blijven checken of je techniek deugt. Maar hier kom ik nog op terug.

Oké, de voor en nadelen zijn mij ondertussen wel duidelijk. Ik heb besloten dat ik er toch maar eens een start mee wil maken. Maar waar moet ik beginnen?

Tja, een homegym is niet altijd zo makkelijk als dat het lijkt. Wil je het goed doen, dan moet je er veel geld en tijd in steken. Tenzij je geen haast hebt natuurlijk, dan kun je alles op het gemakje doen. Hieronder wat punten waar je aan moet denken:

  1. Zorg voor een goede ruimte. Veel gebruikte en geschikte keuzes zijn een grote garage of schuur achter of voor het huis. Natuurlijk met stevige muren en een sterke en, indien mogelijk, dempende vloer. Ik zou zelf bijvoorbeeld niet op de zolder van een 300 jaar oud huis met houten vloeren en scheuren in de draagbalken een gym neerzetten. Gebruik dus je verstand en beoordeel of het wel logisch is.
  2. Maak van tevoren een soort plan, waarbij je een idee hebt van hoe je je gym gaat inrichten. Meet je ruimte op (lengte, breedte, etc.) zodat je er achteraf niet achter hoeft te komen dat er bepaalde spullen niet passen. Zo is een professionele Lat Pulldown wel leuk, maar als dat ding 2.20 hoog is en jouw schuur haalt maar net de 2 meter, dan wens ik je veel succes met proppen. Kijk dus vooraf hoeveel ruimte je hebt, wat je kwijt kan, en hou rekening met bepaalde maten van producten.
  3. Zorg dat je een budget hebt. Kijk dus wat je precies wilt aanschaffen en hoeveel je maximaal wil uitgeven. Uiteraard is dat voor iedereen anders, niet iedereen heeft evenveel te besteden. De een zal zijn spullen bij grote professionele import bedrijven kunnen halen, terwijl de ander het moet doen met tweedehands spullen van Marktplaats.
  4. Wanneer je ruimte en budget beperkt zijn, bedenk dan goed wat het belangrijkst is. En daarmee kom je er gelijk achter waarom het handig is dat je wat kennis hebt. Zo is het dus verstandiger om een powerrack aan te schaffen waarmee je veel mogelijkheden hebt, dan dat je een fly-machine gaat neerzetten. Eén ding wat je sowieso moet weten over machines, is dat ze leuk zijn ter aanvulling, maar zeker geen grondleggers voor je resultaten. Gebruik dus altijd ijzer als je basis. Losse grote oefeningen zoals squatten, deadliften, bankdrukken, roeien enzovoort. Dat is je basis.Van daaruit kun je gaan uitbreiden en verder in detail treden.

Beginnen met je eigen home gym

  • Zorg voor een geschikte ruimte en een beschikbare hoeveelheid geld, oftewel je budget. Ten eerste is het belangrijk dat je een harde, dempende vloer hebt. Ik zou het niet aanraden om je duurgekochte schijven keer op keer op een stenen vloer te smijten. Hiervoor bestaan dus rubberen tegels. Die kun je vinden bij bedrijven als Gamma en Leen Bakker, en je ziet ze ook wel eens terug bij de gemeente. Bijvoorbeeld bij speeltuintjes met een glijbaan waar ze dan om heen liggen. Daar zou je dus ook naar kunnen informeren. Of, als je geluk en wat contacten hebt, kun je ze via iemand anders meekrijgen voor een prikje of zelfs voor niets.
  • Schaf een voorraad ijzer aan. Hierbij moet je denken aan een barbell, dat is een lange Olympische stang met standaard maten van 220cm lang, 20kg zwaar en een maat van 50mm voor schijven opname. De goedkoopste versies hiervan zijn al belastbaar tot zo’n 350 a 400 kg, dus voorlopig kun je daar wel even mee vooruitEén stang hiervan is in principe al genoeg, maar als je er eentje extra hebt is dat wel handig.Je hebt ook nog andere maten. Bijvoorbeeld 1.80, 1.60 of 1.65, en dan heb je nog een EZ bar. Sowieso zou ik één of twee kleinere stangen aanschaffen plus een EZ bar. Dan kun je de Olympische bar gebruiken voor de grote oefeningen en de kleinere voor isolatie oefeningen zoals bijvoorbeeld barbell curls en french press/skullcrushers. Een EZ bar kun je aanschaffen ter ontlasting van je polsen.Naast de barbells moet je zorgen voor de kleine broertjes hiervan, namelijk dumbbells. Nu kun je wel complete dumbbellrekken gaan kopen, maar dat kost je klauwen met geld en bovendien heb je er al heel wat meer ruimte voor nodig. Koop dus gewoon lege dumbbell stangen. De meest gebruikte en logische maten voor al deze stangen is 50mm. Wanneer je dan dus schijven gaat kopen kun je deze zowel voor de lange barbells als voor de korte dumbbells gebruiken.Dan komen we dus gelijk aan bij het volgende punt: zorg dat je voldoende schijven hebt. Van alle sets moet je paren hebben. Dus sets van 20, 15, 10, 5, 2,5 en 1,25. Verder heb je nog schijven van 50, 25, 7,5 en 0,5 maar daar hoef je je niet echt druk om te maken.Weet ook wanneer je welke schijven gebruikt. Zo is het bij de dumbbells handiger om kleine maten zoals die van 5 en 10 te gebruiken en bij de barbells kun je er in feite gewoon alles op smijten wat je wil. De meeste dingen spreken voor mij allemaal voor zich, maar goed ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen even logisch is. Vergeet ook niet de nodige sluiters voor de stangen
  • Zorg voor een sterk kwaliteits-powerrack. Deze zijn vrij duur, maar dan heb je wel wat. Hierin kun je al veel basisoefeningen doen. Mochten deze te hoog zijn om in je schuur te passen, dan is het een alternatief om een los squatrack en een losse bankdrukbank aan te schaffen. Of een combinatie die weer afgeleid is van een powerrack.
  • Veel powerracken beschikken over mogelijkheden om te kunnen chinnen (optrekken) en dippen. Wanneer dit niet het geval is, zorg er dan voor dat je losse diphandvaten en chinmogelijkheden aanschaft ter bevestiging aan bijvoorbeeld de muur.

Waar moet je verder op letten

  • Schaf plate-trees aan. Dit zijn een soort minitorens om je schijven in op te bergen. In plaats van dat je de schijven overal laat slingeren kun je ze daar gewoon per set bij elkaar hangen om het overzicht te blijven houden.
  • Vul je gym aan met spiegels, en eventueel leuk kleurtje(s) en posters. Wanneer je een gym hebt gebouwd die er goed uit ziet en waar goed materiaal staat, dan kun je daar trots op zijn, en dat motiveert weer om er te gaan trainen.Verder de spiegels, om terug te komen op dat punt. Je kunt ze gebruiken om jezelf in te bekijken. Niet geheel onbelangrijk aangezien je dan kunt zien of je vooruit gaat en je aandachtspunten kunt markeren. Maar, hierin kun je ook kijken of je de techniek beheerst. Een grote spiegel is dus niet overbodig. Ze zijn echter wel wat moeilijker te krijgen en voor goede kwaliteit betaal je veel geld. Het is dus geen pre, maar ik zou er wel over nadenken.Mogelijkheden om deze spiegels in bezit te krijgen zijn: websites zoals Markplaats, speurders, prikbord van de website van de provincie waarin je woont, Ikea, schilder/glaszetter, veilingen, restafval van fabrieken waar je voor een prikje glasplaten kunt meenemen enzovoort. Glasplaten zijn ook een goede optie. Die kun je gewoon beplakken met spiegelfolie.
  • Cardio is vaak overrated en soms zelfs overbodig. Maar mocht je er toch veel waarde aan hechten ga dan niet eindeloos veel apparaten kopen, hou het bij een standaard hometrainer en/of crosstrainer.
  • Sommige powerracks/losse benches zijn uitgerust met de mogelijkheid om te kunnen uitbreiden naar beenoefeningen zoals leg extension en leg curl. Indien je deze mogelijkheid hebt, adviseer ik je om daar gebruik van te maken.
  • Schaf een kabelstation aan. Hier moet je denken in de vorm van een lat pulldown. Daarmee breid je de mogelijkheden om je rug op een andere manier aan te pakken uit, en daarnaast ben je minder beperkt in bijvoorbeeld het trainen van je triceps omdat je nu ook beschikking hebt over het kabelstation. Heb je de ruimte en het geld, dan zou ik deze zeker aanraden.Nog beter is het als je met dubbele katrollen kunt werken. Dan zou je ook nog seated rows kunnen uitvoeren, of zelfs side raises als je het kabelstation op de juiste manier aanpast. Deze kun je zowel zelf bouwen als kant en klaar kopen. Beide hebben zijn voor en nadelen, maar daar ga ik nu verder niet op in.
  • Zorg eventueel voor een extra los bankje. Dat is handig voor oefeningen zoals skullcrusher of french press voor je triceps.
  • Als laatste, zorg voor de nodige overige hulpmiddelen. Trainingshandschoenen, eventueel met polsversteviging, een riem, bidon enzovoort. Als het goed is heb je nu alles wat je nodig hebt om te kunnen trainen. Uitbreiden kan altijd nog, maar is niet per se nodig. Dat word pas belangrijk wanneer je echt ver aan het vorderen bent.

Waar koop ik de apparatuur voor mijn eigen home gym

Internet winkels zijn heel goed om mee te beginnen. Verder zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in fitnessapparatuur waarmee je contact kunt opnemen. Je kan dit doen door te zoeken op Internet, eventueel in de telefoongids, of vraag gewoon vriendelijk bij de sportschool hun spullen vandaan halen. Hou er wel rekening mee dat er grote verschillen kunnen bestaan wat betreft de bedragen. Mensen die wat minder te besteden hebben kunnen ook kijken voor tweedehands spullen op plekken als bijvoorbeeld Marktplaats.

Je kun natuurlijk ook gewoon zelf wat research doen, dan kom je er vanzelf wel achter waar je je spullen kunt halen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

3 reacties

  1. Beste FITsociety,

    Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op het internet naar de geschikte spullen voor mijn fitness kamer, maar er is zoveel te koop dat ik er niet uit kom. Ik wil de mogelijkheid hebben om elke spier in mijn lichaam te trainen en heb een budget van 5000\6000 euro. Voor conditie heb ik in gedachte een loopband en een crosstrainer of roei apparaat. Mijn vraag is of jullie mij tips kunnen geven over wat voor spullen ik mijn kamer kan inrichten om zowel conditioneel en fysiek mijn lichaam te trainen?

    Met vriendelijke groet,

    Cliff.

    • Kenneth Nwosu op zegt:

      Beste Cliff,

      In het artikel waarop je reageert, staan al veel tips over benodigde apparatuur. Zou je concreet advies over producten willen hebben? Ik denk dan met name aan de grotere toestellen voor bijv. cardio en rug. De rest kan je namelijk al af met de genoemde schijven en stangen. Voor toestellen kunnen we je anders een concreet advies sturen over merk e.d. Hiervoor is het wel handig te laten weten over hoeveel ruimte je beschikt.

      Met sportieve groet,

      Kenneth Nwosu

  2. Kevin z. op zegt:

    Nou, als je zoveel te besteden hebt dan is het simpel hoor! Zelf zit ik er ook al een tijdje in en de beste homegym bestaat uit ongeveer zoiets:

    https://www.helisports.be/products/427129/First-Degree-Apollo-Hybrid-AR-Roeitrainer.html (voor de beste kracht-cardio)
    https://www.helisports.be/products/425041/Kroon-OB-20-Dumbbell-bar.html
    https://www.helisports.be/products/426511/Kroon-OB-48-Olympic-Super-Curl-Bar.html
    https://www.helisports.be/products/425082/Kroon-OB-86-Olympische-halterstang-(220cm).html
    Hierbij losse gewichten van 1 set van 15 kg en dan van 10/5/2.5/1.25/0.5kg 2 sets. Kijk ook voor met rubber. Is beter voor de vloer.
    https://www.helisports.be/products/426718/BodyCraft-F601-Adjustable-Bench.html
    https://www.helisports.be/products/424699/BodyCraft-F670-Roman-Chair.html (zeer belangrijk voor de onderrug)
    https://www.helisports.be/products/426013/PowerMark-415-Squat-Rack-Deluxe.html
    https://www.helisports.be/products/426707/BodyCraft-HFT-Home-Functional-Trainer.html
    + een paar handschoenen.

    Met deze heb je een zeer goede homegym voor de rest van je leven. Kan er ook nog kettlebells aan toevoegen en dan kan 1 week krachttraining doen, 1 week ketlebell gevolgd door weer 1 week kracht met daarop als laatste week een cicuittraining. Zo heb je het beste van het beste van alle werelden maar ik zou natuurlijk beginnen met minstens alleen krachttraining voor 6 maanden om den hele boel door te krijgen en je goed inlezen via oa. deze site, kettlebels duurt ongeveer 3 maanden om de oefeningen ietwat door te krijgen en circuit ook zo’n 3 maanden.

Plaats een reactie