COACH LOGIN
Katabolisme

Katabolisme: betekenis en uitleg bij spierafbraak

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wanneer je je spieren met voldoende intensiteit traint en je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt zorgen anabolische processen ervoor dat er nieuw spierweefsel wordt aangemaakt. Dit heet het anabolisch process. Wanneer het tegenovergestelde gebeurt spreken we over katabolische processen en worden spieren afgebroken. Dit komt voor wanneer je te weinig eiwitten beschikbaar hebt, weinig rust hebt gehad of teveel stress hebt.

Katabolisme en anabolisme zijn de processen die ervoor zorgen dat je respectievelijk afvalt of juist spiermassa opbouwt. Je lichaam breekt spiercellen af en gaat deze gebruiken ten behoeve van de energievoorziening. Beide processen zijn van belang als je bewust wilt zijn van de werking van je lichaam met betrekking tot krachttraining en spiergroei. In dit artikel duiken we dieper in de relatie katabolisme en stress, kijken we met welke supplementen je het cortisol niveau kunt bestrijden en bieden we je een paar tips aan om je stress te verlagen.

Katabolisme en stress

Zelfs wanneer je voldoende eiwitten hebt ingenomen kan het toch zo zijn dat je in een katabolisme terecht komt en spieren afbreekt. De belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van deze fase is stress. Een hoofdrolsperen bij het veroorzaken van stress is cortisol. Het zogenaamde stresshormoon cortisol verandert enkele prioriteiten in het lichaam om de stress aan te kunnen. Dit gebeurt vooral door gluconeogenese, het proces om nieuwe glucose aan te maken, een van de belangrijkste leveranciers van energie. Dit gaat echter ten koste van je spiermassa omdat proteine in de spiercellen hiervoor wordt afgebroken. Bovendien leidt de verhoging van glucose tot een verhoging van insuline. Dit kan weer leiden tot een andere verdeling van lichaamsvet waardoor dit zich in de buik kan ophopen.

Wanneer je aan krachttraining doet is iedere workout een vorm van stress, waarop het lichaam reageert door zijn overlevingsmechanisme in werking te stellen. Er wordt cortisol afgegeven. Daarnaast maken we dagelijkse stress situaties mee op ons werk en thuis hebben en dat kan eveneens leiden in te hoge cortisol niveau’s. Ironisch genoeg resulteert elke vorm van training in een vorm van katabolisme.

Cortisol verlagen met voeding

Stress kun je verlagen door te ontspannen en afstand te nemen van de zaken die de stress veroorzaken. Een vakantie, yoga, en zelfs muziek of langdurige cardiotraining kunnen ervoor zorgen dat je cortisol niveau weer naar normale waarden daalt.

Naast deze vorm van cortisol verlaging is het ook mogelijk om je cortisol via voeding te verlagen. Voeding als fruit zorgt voor voldoende vitamine C dat weer cortisol verlagend werkt. Naast fruit zijn andere vitaminen en mineralen ook aan te bevelen.

Onverzadigde vetten hebben eveneens een gunstige uitwerking op het cortisol hormoon. Advocado’s en noten zijn natuurlijke bronnen van onverzadigde vetten. Dierlijke bronnen zijn vette vis, zoals tonijn en zalm.

Stress verlagen

Uiteindelijk heeft stress en de bijkomende hormonen een grote invloed op het functioneren van jouw lichaam. Om de oorzaak bij de bron aan te pakken is het verlagen van alleen je cortisol niet voldoende en dien je stress uit je leven te bannen. Hoe kun je dat doen? Een paar tips:

  • Slaap voldoende
  • Sla het ontbijt niet over
  • Doe aan krachttraining
  • Blijf uit de buurt van beeldschermen
  • Eet voldoende en voorkom het honger gevoel
  • Yoga, ademhaling en ontspanningsoefeningen
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

Plaats een reactie