COACH LOGIN
eten voor slapen

“Later slapen, slechter eten”

Late slapers eten minder gezond dan vroege vogels. Ze eten minder proteïne en meer suikers en verzadigde vetten dan mensen die vroeger gaan slapen. 

Circadiaan ritme en eetgedrag

Finse onderzoekers wilden weten welke invloed het circadiaan ritme (‘slaap-waakritme) heeft op eetgedrag. Ze vergeleken de data van 2.000 willekeurig gekozen mensen uit de FINRISK 2007 studie om te zien hoe hun (chrono)type circadiaan ritme hun dieet beïnvloedde[1]. Daarbij vergeleken ze “ochtendtypes” met “avondtypes”. Wat, hoeveel wanneer ze eten. Ze publiceerden hun bevindingen in het wetenschappelijke blad van The Obesity Society.

‘Avondmensen eten ongezonder’

Early birds may have an extra advantage over night owls when it comes to fighting obesity as they are instinctively choosing to eat healthier foods earlier in the day, Previous studies have shown that eating earlier in the day may help with weight loss and lower the risk of developing diabetes and heart disease. What this new study shows is that our biological clocks not only affect our metabolism but also what we choose to eat.

Courtney Peterson, The Obesity Society

Avondtypes aten minder proteïne over de hele dag genomen en meer suikers in de ochtend. ’s Avonds aten de avondtypes ook meer suikers en verzadigde vetten. In de weekenden waren de verschillen nog groter. De avondtypes aten met minder regelmaat maar wel twee keer zo vaak. Bovendien sliepen ze slechter en waren ze minder actief.

Linking what and when people eat to their biological clock type provides a fresh perspective on why certain people are more likely to make unhealthy food decisions,

Mirkka Maukonen, National Institute for Health and Welfare, Department of Public Health Solutions

Dus?

Deze bevindingen zouden voor mensen met overgewicht in bepaalde gevallen inzicht kunnen geven in waarom ze bepaalde keuzes voor voeding maken.

In gedachte zie ik bij deze publicatie de vroege vogel die om 06:00 de dag start met hardlopen tegenover de gamer die om 3 uur ’s nachts met Redbull en chips op de bank zit. De realiteit is natuurlijk genuanceerder.

We hebben vaker geschreven over het belang van voldoende slaap, waar dit laatste onderzoek zich meer richt op wanneer je slaapt. In de praktijk blijkt slaapgedrag echter zeer lastig te sturen, kijkend naar de hoeveelheid slaap die mensen hebben. Soms blijkt iets ‘simpels’ als vroeger en/of langer slapen moeilijker te doen dan een dieet of trainingsschema volgen. Vaak is dit een kwestie van te weinig uren in de dag en zijn het verplichtingen zoals werk en school die je slaapritme bepalen.

Misschien dat dit laatste onderzoek een extra motivatie is om je dag-nachtritme nog eens onder de loep te nemen, voor zover je daar ruimte in hebt.

Referenties

  1. Mirkka Maukonen, Noora Kanerva, Timo Partonen, Erkki Kronholm, Heli Tapanainen, Jukka Kontto, Satu Männistö. Chronotype differences in timing of energy and macronutrient intakes: A population-based study in adults. Obesity, 2017; 25 (3): 608 DOI:

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie