COACH LOGIN
blessure onderrug

Meest voorkomende blessures

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Ben je net zo goed bezig met het bereiken van je sportieve doelstellingen in de sportschool en plotseling krijg je te maken met een blessure. Met zware gewichten trainen en vooral nieuwe of snelle bewegingen kunnen er voor zorgen dat je een blessure kunt oplopen. Wat zijn de meest voorkomende blessures bij fitness en krachttraining en hoe kun je de blessure het beste behandelen?

Hoe herken je een blessure

Eerst is het belangrijk dat je ongeveer een idee hebt van wat er aan de hand is. De één kent zijn of haar lichaam beter dan de ander en voelt precies wat er met het lichaam is. De ander heeft hier meer moeite mee. Hieronder een aantal veel voorkomende klachten.

Aanhechtingsklachten

De meeste blessures bij krachttraining betreffen niet de spier zelf, maar de aanhechting waarmee deze verbonden is aan bot. De aanhechting van een spier is vele malen kleiner/dunner dan de spier zelf en moet dus verhoudingsgewijs veel meer stress dragen. Deze pijn voel je dan ook vaak aan het begin of einde van een spier.

Hierover is een apart artikel geschreven dat uitgebreid ingaat op peesblessures, maar rust en koeling zijn meestal aan te raden.

Blessure op spierniveau

Een blessure op spierniveau voel je in of rondom bepaalde spieren. Je merkt het of aan een scherpe pijn (stekend) of aan een zeurende pijn. Regelmatig gaat dit gepaard met pijn tijdens bepaalde bewegingen of als er kracht op wordt gezet. Voor een blessure op spierniveau kun je vaak een hoop doen. Een regel die vaak gebruikt wordt is:

  • Geef de blessure op spierniveau een cijfer (1-10 hoogst)
  • Kun je er nog mee bewegen?
  • Heb je al een paar dagen rust gehad?

Heb je na een paar dagen nog steeds last of is het cijfer hoog dat je scoort qua pijn of zeurend gevoel dan is het verstandig om er een professional bij te halen.

Geblokkeerde wervels

Naast blessures op spierniveau komt het regelmatig voor met krachttraining dat mensen bepaalde wervels of gewrichten blokkeren door het doen van de verkeerde oefeningen. Dit geeft vaak een combinatie van pijn, zeurende pijn en het gevoel dat er iets vast zit of verdraait zit. Dit kan erg vervelend zijn en zorgt er vaak voor dat bepaalde oefeningen helemaal niet uitgevoerd kunnen worden.

Een goede professional kan je al gauw pijnverlichting bieden als de blokkade wordt opgelost. Stel goede vragen en laat je niet te makkelijk afschepen. Ook al zijn het professionals je voelt altijd je eigen lichaam het best.

Ontstekingen

Veel en zwaar trainen zorgt voor ontstekingsreacties in het lichaam. Vaak van kleine aard maar soms ook wel is wat groter. Het is belangrijk om de ontstekingsreacties in het lichaam te verlagen en gelukkig kun je hier ook wat aan doen. Gezonde voeding met veel omega 3 (visolie) werkt ontstekend remmend. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Curcuma en vitamine D3 een hele positieve werking hierop.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie